Cara Mudah Step By Step Buat Donut Kentang Yang Gebu dan Sedap

Dengan Bismillah,
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Dah banyak kali jugak saya buat Donut Kentang dengan resepi yang sama.Dah banyak versi jugak saya pelbagaikan bentuk Donut kentang time saya membuatnya.Sekejap-sekejap saya buat bentuk donut biasa, ada masa saya buat donut pintal dan kali ini saya buat pula Donut Bebola Kentang yang hasilnya sangatlah gebu dan sedap! 

Bebola Donut Kentang yang gebu ,lembut dan sedap:)

Boleh tengok dan baca pengalaman dan kisah saya buat Donut kentang dalam entri berikut : 
Saya buat Bebola Donut kentang ini dalam dua tiga hari lepas.Hari ini baru berkesempatan kongsi dalam Blog.Macam biasa, saya taklah jamin cara saya buat Donut ni yang paling bagus dan betul, tapi saya hanya nak kongsikan sedikit pengalaman saya time buat Donut kentang.

Khasnya kepada pembaca yang macam saya.hehe. Macam mana tu ek? Yelah, yang macam saya, dah jadi mak budak baru belajar masak dan baru pandai buat itu ini.Apapun syukur banyak-banyak.Sekurang-kurangnya Allah bagi juga ilmu untuk memasak demi anak-anak dan suami tercinta.Ceh gitu..:) 

Resepi Bebola Donut Kentang Gebu dan Lembut 
Sumber resepi : Yatiememories 
Di cuba oleh : Blogger Cik Matahariku 

Bahan-Bahan 
  • 500 gram tepung gandum ( setengah kilo tepung)
  • 200 gram kentang/ keledek yang telah direbus dan dilenyek ( saya guna 1 biji kentang sederhana ) 
  • 4 sudu besar susu tepung ( saya guna susu dugro anak ) 
  • 1 biji telur ( dipukul sedikit) 
  • 200 ml air suam ~ saya uli doh guna tangan je, so masukkan air sikit-sikit 
  • 3 sudu besar marjerin/butter ( saya guna margerine) 
  • 3 sudu besar gula pasir 
  • 2 sudu kecil yis ( bersamaan separuh paket yis 11g) 
Caranya Menyediakan Bebola Donut Kentang Gebu
Kalau ikutkan dah banyak kali saya kongsikan Cara Buat Donut Kentang, khasnya dalam entri sebelum ini.Tapi kali ini saya kongsikan pula cara buat Bebola Donut Kentang, yang bagi saya, cara paling simple dan senang buat Donut.Just bentukkan doh saiz bebola kecil, kemudian bila bebola dah kembang naik, bolehlah kita mengorengnya dan lepas tu boleh terus ngap.errkk.haha.

Ini antara bahan yang kita perlukan kalau nak buat donut kentang.Dalam gambar ni, kentang tu saya dah siap lecek.Guna garfu je pun.Jangan memandai nak blend kentang rebus ni ya.Karang doh donut awak sampai ke pagi esok lembik semacam.haha.Sebab saya dah cuba blend sebelum ni garagara malas nak lecek kentang rebus tu.isk.isk.

Ini pula edisi doh donut kentang yang dah siap uli.Dengan tangan je.Lepas uli, tutup mangkuk doh tu dalam 30-40 minit.Biar dia naik dan mengembang

Ha, kan dah kata.Kalau doh donut korang mengembang cantik macam ni, Insya Allah, step pertama buat donut dah nak menjadilah tu.Sabar banyak-banyak ok! 

Tadi dah bagitahu nak buat Bebola Donut Kentang kan, Jadi ekau terus jelah bentukkan saiz donut tu macam bebola.Part ni, saya buat dengan anak-anak.Depa dok suka hati buat saiz bebola.Ada yang kecik, ada yang besor.Ikutlah nak oii.Asal bahagia.heheh. 

Lepas bulatkan doh saiz bebola, kita biarkan dia naik lagi.Kemudian bolehlah goreng dengan api kecil atau sederhana.Sesekali kena kacau gorengan bebola donut kentang ni sebab kandungan bahan donut ni yang ada susu tepung, gula pasir menyebabkan dia cepat hangus atau warnanya jadi macam donut saya ni

Walaupun tengok kaler bebola donut ni tak semengah mana, tapi bila kita gigit dan rasa donut ini, Pheww!! lima bintanglah:

Ini pula bebola kentang yang baru diangkat dari kuali.Si kakak yang tolong saya tabur gula halus ni. Ingat, nak bagi gula halus tu lekat cantik kat bebola kentang kita, kena curah gula tu cepat-cepat lepas angkat dari kuali.Time bebola ni panas, senang sikit dia nak lekat elok kat donut kentang tu. 

Inilah hasilnya Bebola Donut Kentang saya,Rasanya ni bukan bebola dah ni.Bola kentang adalah.muehhee.Belasah jelah labu oii. 

Nampak tak isi dalam Bebola Donut Kentang tu? Gebus bukan?Yup, resepi yang saya dapat ini memang real bagi donut kentang kita gebus beb!Cubalah..:)

Terima kasih sudi baca entri ini dan selamat mencuba buat Bebola Donut Kentang gebu dan lembut :)

Post a Comment

0 Comments