Order Tart Mawar Yang Super Sedap Dah Sampai!

Dengan Bsmillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Tempahan Tart Mawar Saya Yang Super Sedap Dah Sampai!-Alhamdulillah.Nampaknya masih ada rezeki saya pada raya tahun ini menikmati Tart Mawar air tangan sahabat zaman persekolahan saya dulu.Masih ingat lagi tatkala sahur pagi tadi,sempat saya rasa dua ke tiga ketul tart mawar ni.Kalau ikutkan, mahu saya hadap sorang-sorang je tart mawar ni.Tapi sayang pulak nak makan banyak-banyak, karang cepat habis pulak!haha.

Tart Mawar air tangan sahabat sekolah saya- rasanya memang heaven!

Saya juga ada ceritakan dalam post ini : Tart Mawar Idaman Kalbu- tentang betapa enaknya tart mawar ni sebab inti dia yang gemuk-gemuk tu buat kita selera nak makan dengan kulit tart yang juga tebal dan gebus.pheww!!.

boleh call sahabat saya ni kalau ada sesiapa yang teringin sangat nak try tart mawar paling win yang saya pernah makan ni.Nah no phone dia :019 6335794-Fajar Hayati-

Sejak mencuba tart mawar air tangan rakan saya ini buat kali pertama pada tahun lepas, saya memang dah tak mahu cuba tart nenas orang lain.Nampak sangat ekstremnya tu! Kalau saya jumpa tart mawar yang rasanya sehebat tart mawar rakan saya ni, mungkinlah saya boleh mencubanya pula.hehe.

nampak tak kegebuan kulit tart mawar ni..memang sangat ngam bila kita makan sekali dengan inti nenas yang fresh tu.

Gambar-gambar tart mawar ini saya ambil sebab nak kongsikan betapa lazatnya tart mawar ni.Tengok gambar pun tahu kann.Saya order dua balang dengan sahabat yang saya panggil Fajar, saya sempat keluarkan dari balang dan susun tart mawar ni sebab nak dapat angle gambar tart mawar yang lawa..haha.

 Tengok inti tart mawar ni, sangatlah fresh dan melampau sedap betul rasanya.Tak masam dan terlalu manis.Senang cakap memang terbaiklah!

Tolong jangan kecur air liur tengok close up gambar tart mawar ni ya..kihkih..

Entri ni saya post sebenarnya sebagai follow up sebab saya tak sangka sharing resepi saya tentang Tart Mawar telah menjangkau 13k padahal baru sahaja saya publish pada minggu kedua puasa. Alhamdulillah.Tapi resepi yang saya kongsi itu bukanlah resepi sahabat saya ini, itu resepi yang saya dapatkan hasil menggoogle dari alam maya.Harap sesiapa yang sudah mencuba resepi itu, dapat kongsikan dengan saya hasilnya ya!

layan jelah gambar-gambar yang saya dah kumpul ni ya!

Orait, kalau sesiapa yang belum cuba resepi tart mawar yang saya dah kongsikan tu, kali ini saya kongsikan semula di sini.Semoga resepi ini dapat bantu anda dalam menghasilkan tart mawar yang gebus, sedap dan inti yang fresh!

Resepi Tart Mawar Gebu Dan Sedap Sukatan Cawan
Bahan-bahan buat Pastri Gebu Dan Sedap Sukatan Cawan
  • Tepung 2 3/4 cawan
  • Butter 1/2 cawan ( pure butter, Anchor Salted)
  • Minyak Sapi 1/2 cawan (pure ghee, no added vege oil)
  • Telur Gred B 1 biji
  • Garam 1/4 sudu kecil

Cara-cara Menyediakan doh Tart Mawar
  1. Ayakkan tepung, letak tepi.
  2. Dalam bekas lain masukkan butter, minyak sapi dan telur. Mix guna whisker sampai sebati. Tak payah kembang.
  3. Masukkan tepung perlahan-lahan dan gaul guna tangan. Gaul sampai adunan jadi doh. Paling best bila semua adunan boleh membentuk jadi satu doh besar.
  4. Lepas tu, rehatkan sekejap dalam 15-20 minit dalam peti sejuk.
  5. Bolelah mula membuat tart.
  6. Bakar dalam suhu 170 darjah selama 20-22 minit.

Bahan-bahan buat inti Tart Nenas
  • Bahan bahan:
  • 1 kg parutan nenas - tanpa air
  • 1/2 kg gula pasir
  • Air nenas
  • Kayu manis dan bunga cengkih
  • Daun pandan
  • Pewarna kuning

Inti tart nenas yang buat kita teringa-ingat rasanya kann

Cara Cara Menyediakan Inti Tart Nenas
( Boleh rujuk sini : Cara Sediakan Inti Tart Nenas untuk lebih jelas dan details dengan bantuan gambar cara menyediakan inti Tart Nenas)
  1. Selepas diparut hendaklah ditapis dan ketepikan air. Tujuan ditapis adalah untuk mendapatkan berat isi nenas dan menentukan jumlah gula yang digunakan.
  2. Jika parutan agak kasar, bolehlah dikisar seketika dengan menggunakan air nenas tadi menggunakan blender.
  3. Tuangkan bahan kisar tadi ke dalam periuk. Masukkan kayu manis, bunga cengkih dan daun pandan. Masukkan sedikit pewarna kuning.
  4. Nyalakan api perlahan dan dikacau sehingga air nenas kering. Inti nenas menjadi berkilat dan tidak melekat di daun pandan.
  5. Bolehlah angkat dan sedia untuk digunakan. Gentel inti seberat 8 gram dan ia dapat menghasilkan 58 biji inti.
wow..terliur rasanya tengok inti tart nenas yang macam ni.

Alhamdulillah.Syukur saya dapat kongsikan review mengenai tart mawar air tangan sahabat saya ni.Jika ada sesiapa yang mahu mencuba tart mawar air tangan sahabat saya ni, jangan lupa contact no phone yang saya dah kongsi kat atas tu ya!

Thanks for reading this entry! sampai jumpa lagi..:)

Post a Comment

0 Comments