Tips Buat Rumah Terbuka Hari Raya

Dengan Bismillah dan Selamat Sejahtera,
Tips Buat Rumah Terbuka sempena Hari Raya yang ingin saya kongsi ini berdasarkan pengalaman kali pertama saya buat majlis rumah terbuka dan ianya sangat berguna kepada pembaca yang juga baru ingin membuatnya pada raya kali ini.

Seingat saya kali pertama saya mengadakan majlis rumah terbuka ialah pada raya kali pertama di rumah baru kami. Masa tu hanya menjemput saudara mara sekitar Kuala Lumpur.Ketika itu ada lebih kurang tujuh keluarga yang datang bertandang atas jemputan kami. Memandangkan ianya majlis rumah terbuka kami yang pertama, maka ada juga dua tiga perkara yang kami terlepas pandang misalnya pilihan menu yang terlalu pelbagai, penyediaan air minuman yang kurang sesuai dan keselesaan tetamu untuk beramah mesra.

Niat Bersedekah dan Erat Silaturrahim

Jadi, kali ini saya ingin kongsikan beberapa tips kepada sesiapa yang ingin buat rumah terbuka sempena Hari Raya pada tahun ini. Apa yang penting ialah niat mengadakan majlis rumah terbuka itu ialah bersedekah menjamu sanak saudara dan rakan taulan di samping mempererat hubungan silaturrahim.

Tips Buat Rumah Terbuka Hari Raya



1. Bajet yang berpatutan dan sederhana
Kalau ikutkan, rumah terbuka tidak perlu pada hari raya. Ia jadi trend terutamanya kepada masyarakat kota kerana kebanyakan warga kota sudah mula bekerja pada raya  keempat atau kelima. Maka untuk meraikan teman sekerja atau jiran tetangga, maka mengadakan rumah terbuka pada hari cuti dan membolehkan mereka semua berkumpul dan berkunjung pada satu masa merupakan langkah bijak pada masa ini.

Sebelum fikir menu atau masa untuk buat rumah terbuka, fikir dulu bajet anda. Bajet ini termasuk kos belanja makanan, bilangan tetamu yang diundang, termasuk juga peralatan menyediakan makanan, duit raya yang ingin diberi ( jika mahu ) dan tempat (jika ingin menyewa ). Bajet akan lebih besar jika tetamu yang diundang lebih ramai.


Gambar Ihsan Google
2. Pilih Menu Yang Mempunyai Set Lengkap
Ini juga satu langkah bijak dan penting. Kalau anda perasan, caterer juga biasa tawarkan hidangan set lengkap jika anda panggil mereka untuk majlis perkahwinan, cukur jambul atau majlis hari lahir anak.Pilih hidangan set lengkap seperti nasi ayam, nasi tomato, atau nasi beriyani.Kemudian pencuci mulut dan kuih-muih bagi menyemarakkan suasana Aidil Fitri. 

3. Tetapkan Masa Berkunjung Yang Sesuai
Masa sangat penting bagi meraikan tetamu yang datang berkunjung. Sebaiknya pilih waktu dimana semua orang boleh datang dengan selesa dan tidak terburu-buru. Misalnya waktu antara 12 tengahari hingga 5 petang antara waktu sesuai tetamu datang berkunjung.

Jika tetamu yang diundang melibatkan pelbagai golongan contohnya ada rakan anak-anak, teman sekerja suami atau isteri, maka tentukan masa mengikut golongan tetamu ini. Ia jadi mudah bagi kita meraikan setiap tetamu yang hadir.

4.Pilihan Tempat yang Selesa dan Sesuai
Kebanyakan orang bandar mempunyai masalah ini jika ingin mengadakan majlis rumah terbuka. Terutamanya bagi mereka yang mendiami kawasan rumah taman, pangsapuri, apartment dan kondominium. Alternatif jika ingin buat rumah terbuka ialah sama ada buat di Dewan Komuniti, rumah kelab atau taman. Pun masih ada risiko dan sedikit masalah seperti pembuangan sampah, penyediaan peralatan dan faktor cuaca.

Namun begitu, lebih seronok jika dapat buat rumah terbuka di rumah sendiri kan? Kalau begitu, pastikan anda kemas perabot seperti sofa, meja makan dan perabot lain yang berkaitan supaya ruang tamu lebih luas dan selesa untuk tetamu beramah mesra.

5.Penuhi Keperluan Tetamu
Tips ini juga penting jika anda ingin buat rumah terbuka sempena Hari Raya.Kadangkala ada kalangan tetamu yang datang berkunjung memerlukan tandas, tempat solat dan menukar lampin anak.Maka pastikan juga semua keperluan ini dapat anda penuhi.Selain itu, sediakan juga air minuman mineral atau air masak jika ada tetamu yang tidak mengemari minuman manis.

Penutup : Hargai Tetamu Anda

Tips Buat Rumah Terbuka sempena Hari Raya yang saya kongsikan ini merupakan saranan yang boleh anda pertimbangkan sebelum mengadakan majlis rumah terbuka hari raya. Apa yang penting jika anda berhasrat mengadakan rumah terbuka pada hari raya nanti, ialah hargai setiap tetamu yang datang berkunjung ke teratak anda. Tidak bermakna dan berseri majlis anda jika tetamu yang datang berkunjung tidak diraikan dengan setulus hati.

Selamat meraikan Syawal, semoga Aidil Fitri menjadi ruang dan peluang terbaik bagi kita menyebarkan ukhwah dan mempererat silaturrahim.

Post a Comment

0 Comments