Sunday, October 21, 2018

Resepi Dan Kisah Brownies Kesukaan Keluarga

Sunday, October 21, 2018 0
As Salam,
Brownies Juga Pujaan Kami Sekeluarga- Saya dan anak-anak memang suka akan pelbagai jenis dessert. Baru-baru ini, saya ada order Brownies dari teman sekolah.Sungguhlah orang kata, Brownies ni asalnya kek coklat yang tak jadi, tapi bagi saya, kepekatan rasa dark coklat daripada brownies ni memang sukar untuk di lupakan.haha.

brownies dengan topping nutella dan caramel, memang mengujakan sesiapa sahaja yang dapat menikmatinya.Thanks to Kak Haizah, salah seorang Cikgu Bakers di sekolah saya:)

Kak Haizah ni memang tiap hari buat pelbagai kek, ko tinggal order je nak makan kek yang mana.Tambah lagi kalau ekau orang Podeksen ( Port Dickson), mehle order dengan kak Haizah ni.Saya dah cuba kek Marble, Kek Coklat moist, Brownies, Blueberry and Oreo Cheesetart dan Kek Carrot.Boleh add dia kat fb, lepas tu ko pm tepilah dia ya:)

Semasa sedang menyiapkan order saya ni, Kak Haizah sempat bertanya melalui wassap sama ada saya mahu tulis apa-apa perkataan atas brownies saya.Saya beritahu, tak payah tulis apa-apa, saya order sebab nak makan anak-beranak.kikih. Sampai macam tu sekali keinginan nak makan Brownies kann.

Tekstur brownies yang nampak padat tapi sangat moist bila masuk ke mulut.Alhamdulillah.

Kat bawah ni saya kongsikan resepi Brownies sukatan cawan, untuk mudahkan saya sendiri kalau teringin nak buat Brownies sendiri kat rumah.heheh.Insha Allah. Korang pun boleh cuba buat sebab depa kata senang je buat Brownies ni, tambah lagi kalau dengan sukatan cawan.Nak tahu sonang ke idak, ekau memang kena cuba buat sendiri lah jawabnya.

Resepi Brownies Kedut Dengan Sukatan Cawan
Sumber resepi : Azlina Ina
Bahan-bahan 
350g coklat masakan
250g butterlite atau buttercup atau margerine (1/2 cawan)
4 biji telur gred A atau B
1 cawan gula perang
1 3/4 cawan tepung self rising blue key ( kalau guna tepung gandum tambah 1 sk baking powder
sedikit esen vanilla
4sb serbuk koko

Brownies ni nampak sedikit chewy kann.Macam cloud nine pun hado ko.:)

Cara-cara Menyediakan Brownies Yang Betul
  1. Cairkan butter dan coklat masakan dengan menggunakkan teknik double boil
  2. whisk kan gula perang dengan telur dan esen vanilla
  3. Masukkan coklat yang dicairkan kedalam bekas telur dan gula perang tadi,masukkan ketika coklat masih panas.
  4. Masukkan 1 3/4 cawan tepung naik sendiri dan whiskan 
  5. Selepas tu masukkan 4 sudu besar serbuk koko dan whiskan sehingga adunan sebati
  6. Masukkan adunan brownies ke dalam loyang yang telah dilapik baking paper
  7. Bakar brownies pada suhu 170c selama 40 min dengan api atas bawah.
  8. Bila masak, renggangkan pintu oven dan biarkan brownies dalam oven 10 min.
  9. Potong brownies bila brownies betul-betul sejuk.
Brownies time ni terletak elok dalam kotak, excited anak-anak dengan mak budak nak ngap.kiki.Pic brownies yang saya share ni ialah air tangan cikgu kat sekolah saya yang juga seorang bakers.Resepi yang saya kongsikan pula, resepi yang saya cari sendiri untuk kemudahan saya bila teringin nak belajar buat brownies sendiri nanti

Orait, kalau anda mahu mencuba resepi ini, bolehlah mencubanya.Jangan lupa kongsikan dengan saya kalau Brownies korang menjadi lawa kedutnya ya:)

Saturday, October 20, 2018

Pengalaman Tahun kedua Kak Iman di SAM Bestari ( SAMBEST), Subang Jaya.

Saturday, October 20, 2018 0
As Salam,
Pengalaman Tahun kedua Kak Iman di SAM Bestari (SAMBEST), Subang Jaya.Alhamdulillah.Tahu-tahu sudah hampir dua tahun puteri sulung saya, yang kami panggil Kak Iman mengikuti pembelajaran di sekolah ini.Saya terdorong untuk berkongsi pengalaman pembelajaran Kak Iman di sekolah ini memandangkan saya mendapat banyak komen dan respon daripada kalangan ibu bapa yang menunjukkan minat terhadap sekolah ini.

 Pada Hari Pendaftaran, kali pertama Kak Iman datang Sambest dan kali pertama juga kami akan meninggalkannya berjauhan dengan keluarga dalam tempoh yang lama.

Pendaftaran di adakan di Dewan Uthman Ibni Affan,Sambest, dengan mengikut kelas yang sudah disenaraikan iaitu Biruni, Farabi, Jazari dan Kindi.Masa ni pihak sekolah sudah senaraikan nama murid mengikut kelas di luar dewan.Ibu bapa akan semak nama anak berdasarkan senarai tersebut.

Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan kepada para ibu bapa yang komited untuk menghantar anak ke aliran agama di sekolah menengah.InshaAllah.Saya teringat perbualan saya semasa menunggu anak kedua menghadiri Ujian Kemasukan Sekolah Berasrama Penuh ( UKSBP ) di SM Sains Perempuan Seremban (SGS) beberapa hari lalu.

Katanya, selagi boleh memilih sekolah terbaik untuk pembelajaran anak, kita pilihlah sekolah yang terbaik.Walaupun ada ibu bapa lain yang melontarkan pandangan sekolah di mana-mana pun sama asalkan anak mahu belajar. Sekurang-kurangnya bila anak kita berada dalam lingkungan rakan-rakan sebaya yang mahu belajar, pemikiran yang positif, yang mempunyai hala tuju dalam hidup, kita berharap anak kita juga akan terikut dengan cara hidup yang sama.

Suasana pada hari pendaftaran Tingkatan 1 di Sambest.

Walaupun perkara negatif ada dimana-mana, sebagai ibu bapa, saat kita lepaskan anak ke asrama atau dunia luar selain ibu bapa dan keluarga, maka kebimbangan kita sangat nyata dan merisaukan. 

Pastinya berbeza jika rakan sebaya anak adalah dalam kalangan pelajar yang hanya pergi balik sekolah seolah "hanya menghabiskan beras". Persekitaran positif dengan pengisian program dan budaya pembelajaran di sekolah sangat penting supaya anak yang meningkat remaja mendapat bimbingan dan panduan yang terbaik dan bermakna.

Susun atur dalam asrama puteri di Sambest

Kak Iman kini sudah berada dalam tingkatan 2 di Sambest, merupakan seorang Pengawas Sekolah ( berdiri dua dari kiri bahagian hadapan ) bersama teman-teman sekelas.

Teman yang baik ibarat kita bersahabat dengan seorang saudagar minyak wangi, walau kita tidak menjualnya, wangian minyak wangi itu juga pasti terpalit kepada kita:)

Orait, tahun kedua Kak Iman di Sambest memang ada beberapa perubahan.Masa tahun pertama, Kak Iman memang ada tunjukkan "homesick" setiap kali kami hantar pulang ke asrama.Terpaksa saya pujuk dan ingatkan dia, apa yang dia tidak sukai itu hanya sekejap dan sementara.Saya tahu, dia rindukan suasana belajar dan kehidupan di rumah yang serba selesa tapi bila di asrama, semua urusan dia kena selesaikan sendiri dari bangun pagi sampai tidur.Kak Iman sebenarnya anak sulung yang agak manja dan tidak begitu berdikari walaupun pada luarannya dia nampak sangat berkeyakinan dan berani.

Setiap kali saya tinggalkan dia di asrama, saya akan pesan padanya, cari sebab untuk dia stay dan seronok belajar dan tinggal di hostel.Alhamdulillah, masuk tahun kedua, Kak Iman semakin bijak mengurus pembelajaran dan kehidupan sebagai budak asrama.

Kak Iman bersama teman sekelas meraikan kemenangan dalam persembahan drama patriotik sempena Sambutan Bulan Kemerdekaan  peringkat sekolah.

Jadi, panduan kepada ibu bapa jika anak anda adalah anak sulung yang bakal kali pertama hidup di asrama, jangan aspect tinggi sangat yang dia dapat terus sesuaikan diri, walaupun sekolah  dan asrama itu taraf lima bintang sekalipun.hehe. Anak kita tetap manusia biasa yang perlukan masa untuk menyesuaikan diri walaupun dia pelajar hebat dengan keputusan UPSR 6A dan PSRA Mumtaz.Percayalah.

Saya hanya dengar apa sahaja yang Kak Iman luahkan, bagi motivasi dan selebihnya berdoa semoga Allah permudahkan semua urusan pembelajaran Kak Iman di sekolah.InshaAllah, dengan adanya kawan yang baik, program dan budaya di asrama yang mementingkan pengisian rohani, anak kita akan bertambah positif dan mempunyai nilai hidup yang lebih baik.

Kak Iman dan rakan-rakan satu aliran semasa mengikuti Program lawatan sekolah ke Pulau Pinang.

Program lawatan ke Pulau Pinang adalah sebahagian daripada projek dalam Panitia Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di sekolahnya.

Sebagai Ibu dan juga bapa, Saya dan Encik Suami tidaklah begitu stright dalam memastikan Kak Iman sentiasa cemerlang dalam prestasi akademiknya.Kami juga faham, seperti zaman remaja kami, dan Iman juga begitu, pasti mahu berseronok dengan rakan-rakan sebaya dan seasrama.

Walaupun dalam peperiksaan, terdapat subjek yang Kak Iman tidak menunjukkan prestasi yang memberangsangkan, saya nasihat ( selepas saya bebel style mak-mak) supaya kekal berusaha dan positif bahawa dalam menuntut ilmu pasti ada banyak cabaran.Dia harus faham, bila result dia kurang memuaskan, itu lah cabaran yang harus dia tempuhi dan atasi dengan sabar dan tekun.InshaAllah, manjaddawajada:)

Tambah lagi, bila tinggal di asrama bersama rakan sealiran yang bukan calang-calang kepandaian mereka, ia sepatutnya menjadi penguat semangat dan asbab untuk Kak Iman kekal bermotivasi dalam pelajaran.

Kehidupan Kak Iman di asrama kelihatannya sangat padat.Banyak kali juga dia merungut, namun saya hanya katakan padanya, memang kami hantar dia ke asrama untuk belajar.Jadi, tak payah pening fikir pasal lain.haha.

Mengikut cerita Kak Iman, rutin harian solat berjemaah setiap kali solat lima waktu merupakan antara aktiviti wajib di asrama, selain amalan membaca Al Mulk setiap kali sebelum tidur pada sebelah malam. Ada juga aktiviti usrah atau taklim dan program bimbingan Fardhu Ain pada hujung minggu jika tidak balik wajib, selain aktiviti prep dan gotong royong.

Mengikut andaian saya, tugas Kak Iman jadi berganda apabila dia terpilih sebagai Pengawas di bawah Biro BADAR sekolahnya.Pengawas junior katakan, setiap pagi tugasnya menjadi alarm kepada pelajar asrama agar bersegera turun  dari dorm masing-masing untuk ke sekolah sebelum pagar asrama ditutup seawal jam 7 pagi.

Ada sesekali dia akan tanya pendapat saya tentang situasi atau cabaran berhadapan dengan pelbagai ragam teman di asrama, saya lebih banyak membimbingnya supaya lebih banyak melihat perkara dengan positif sahaja.Tak payah stres-stres sangat.hehe.

Kak Iman ketika menerima hadiah kategori Hiwar dalam Majlis Ihtifal Sekolah-Sekolah Negeri Selangor.Kak Iman dan dua rakannya mewakili daerah Petaling Jaya ke peringkat Negeri dan mendapat Naib Johan dalam pertandingan tersebut. Hiwar ialah pertandingan perbualan atau berdialog dalam Bahasa Arab. 

Para pelajar dan guru pembimbing serta pengiring yang mewakili Sambest dalam pelbagai acara dalam Majlis Ihtifal Peringkat Negeri Selangor.

Sebelum menyertai Hiwar, Kak Iman sebenarnya juga telah mewakili sekolahnya dalam Syarahan Bahasa Arab, dalam Kemahiran Amal Islami (KAMIL) dan mendapat Naib Johan.Kemudian dia menyertai Hiwar dalam Majlis Ihtifal negeri dan pasukannya terpilih mendapat Naib Johan.

Kak Iman tidaklah terus menunjukkan minat terhadap syarahan atau yang seumpama dengannya melainkan telah mendapat bimbingan daripada guru-gurunya di Sekolah Rendah Islam Al Huda, Gombak ( sekolah rendah Kak Iman) ketika dia dalam darjah 4-6.Pernah sekali, ketika Kak Iman mewakili sekolahnya dalam pertandingan Syarahan Bahasa Melayu dalam Majlis Ihtifal Kebangsaan sekolah-sekolah SERI ABIM se-Malaysia, dia tewas dalam pertandingan tersebut sehingga saya terpaksa memujuknya seperti yang saya kongsikan dalam post ini : Rahmat di Sebalik Dugaan Gagal-

Kak Iman ketika mewakili sekolah rendahnya dalam acara Syarahan Bahasa Melayu.Dia tidak mendapat sebarang tempat dalam pertandingan ini.

Saya percaya dan katakan padanya, mana-mana insan hebat sekalipun bukanlah mendapat kejayaan pada kali pertama usaha mereka, melainkan harus lalui berulangkali kekalahan dan kegagalan.Malah mungkin, Allah takdirkan kemenangannya nanti pasti pada waktu yang paling baik untuknya.aamiin.

AlHamdulillah, semoga Allah beri peluang lebih banyak kepada anak-anak ibu bapa semua memilih sekolah yang terbaik, yang kita harap dengan niat baik kita, Allah lorongkan dan luaskan jalan-jalan mencapai kejayaan dan anak-anak kita bakal menjadi Daie-daie hebat yang menegakkan Islam tercinta.aamiin.

Thursday, October 18, 2018

Apa Maksud Diet Suku Suku Separuh ?

Thursday, October 18, 2018 0
As Salam,
Apa Maksud Diet Suku Suku Separuh ?akhir-akhir ni, kerap betul saya jumpa kalangan sahabat dan kenalan di Facebook atau instagram yang buat diet suku suku separuh.Rasa ingin tahu, buat saya cari maklumat tentang apa maksud depa dengan diet suku suku separuh.Yang saya nampak dari perkongsian mereka ialah, time depa share hidangan makan yang depa ambil, portion makanan tu memang menunjukkan sukatan nasi putih yang sangat sedikit, tapi lebih dengan sayur-sayuran dan juga lauk makanan sama ada ayam, daging, ikan atau telur.


Apa Maksud Diet Suku Suku Separuh?
Konsep “Suku-Suku Separuh” adalah sungguh senang difahami, yakni suku bahagian pinggan diisi dengan sumber karbohidrat seperti nasi atau roti; suku pinggan lagi diisi dengan sumber protein seperti ikan, ayam, daging dan kekacang manakala separuh pinggan lagi diisi dengan buah dan sayur. Dengan mengamalkan konsep ini, seseorang dapat mengelakkan masalah obesiti yang akan membawa pelbagai penyakit tidak berjangkit yang semakin menular dalam kalangan Rakyat Malaysia. Sumber : Kementerian Kesihatan Malaysia, Ogos 2017
Kempen makan dengan pinggan sihat #sukusukuseparuh ni sebenarnya telah mula dilancarkan di peringkat kementerian pada tahun 2017.Means dah dekat setahun, cuma akhir-akhir ni semakin kerap saya nampak hastag tu viral kat instagram dan fb saya. Kot lah Allah nak bagi hidayah kat saya supaya urus pemakanan harian saya dengan lebih sihat dan seimbang.aamiin.

Berdasarkan bacaan saya dari blog-blog rakan yang amalkan diet ni, saya dapati diet suku suku separuh ni sebenarnya amalan makan secara seimbang.Mereka mencadangkan supaya kita gunakan saiz pinggan yang lebih kecil supaya minda kita akan percaya bahawa kita sudah makan banyak dengan makanan yang penuh dalam pinggan, cara makan pun kena kunyah sehingga 20-30 kunyahan, makan dengan perlahan, supaya kita akan lebih kenyang sebab menikmati makanan dengan sungguh-sungguh.

pelancaran kempen #sukusukuseparuh ini dibuat di sekolah memandangkan pendidikan tentang makanan seimbang dan sihat perlu bermula dari rumah dan sekolah

Betullah ni.Macam saya kat sekolah.Kalau jadual penuh, ada masa gap dalam setengah jam sahaja, mahu tak makan laju-laju kann.hahah.Kena pulak kelas yang kita nak masuk sekejap lagi, jenis budak-budak yang memang tak duduk diam kalau takde cikgu.Masak ko.

Suku-suku separuh yang depa dok amalkan tu sebenarnya merujuk kepada 1/4 Carbs, 1/4 Protein dan 1/2 Fiber. Jadilah hidangan tu suku suku separuh.

pembahagian makan dengan #sukusukuseparuh yang memang bagi great idea kepada geng suka makan macam saya supaya lebih bijak atur portion makanan.yeahh.

Saya suka diet macam ni.Sekurang-kurangnya kita masih boleh makan nasi kan.Saya memang geng makan yang mesti jumpa nasi sehari.Ibaratnya kalau ko tak jumpa nasi sehari, macam ko tak makan seminggu.Padahal dari pagi ko dah makan roti canai, kuih muih dan macam-macam lagi.isk.

Orait, tapi jangan suka sangat. Dalam diet ni nasi yang diambil bukanlah dari jenis nasi putih yang banyak kanji yang macam kita suka makan tu.Depa cadangkan kita ambil nasi dari jenis brown rice atau jenis brasmathi.Baru betul diet kan.Roti pulak, sebaiknya ambik roti yang jenis whole grain.

panduan pengambilan #sukusukuseparuh

Selain diet suku suku separuh, mereka yang dah berjaya kurus dan sihat dengan diet ni mencadangkan supaya kita yang berniat ( pasang niat dulu, buatnya entah bila.huhai) berhenti mengambil atau minum air manis. Sebaiknya amalkan minum teh hijau atau kopi tanpa gula.Banyak jenis teh hijau ko boleh minum. Pilih yang mana kita suka.Teh hijau yang boleh kita dapati dari pasaraya ialah teh hijau jenama Teh Boh, Ahmad Tea, Lipton dan banyak lagi.

Antara jenama teh hijau yang pernah saya cuba dan amalkan pengambilannya.Fakta yang betul teh hijau ini memang memberikan kita rasa kenyang yang panjang.InshaAllah.

Lagi satu, buat senaman atau workout juga perlu.Barulah rasa badan lebih sihat dan bertenaga sebab peluh keluar dari badan.Walaupun ada kalangan penasihat pemakanan yang menyebut "kejayaan pengurangan berat badan bukan 100 peratus dari aktiviti workout tapi lebih kepada corak pengambilan makanan harian"-

Perbanyakkan juga minum air kosong atau air mineral.Ia baik untuk kulit dan tubuh badan kita.Bagi nasihat macam ko dah kurus kann.kihkih.At least saya suka berpegang kepada nasihat Baginda SAW, ajaklah orang lain buat baik walaupun kita belum mampu melakukannya dan cegahlah orang dari berbuat maksiat atau jahat, walaupun engkau sendiri belum dapat meninggalkannya-Selagi kita namanya manusia, kita sentiasa dalam usaha memperbaiki dan muhasabah diri.

Anggaplah post ini sebagai satu catatan saya muhasabah dan koreksi diri sendiri.kalau nak ikut saya, jom.Kalau dah buat, Alhamdulillah.Yang mana masih mencari semangat, inilah masanya!

Contoh Hidangan Suku-Suku Separuh
Saya suka tengok depa dok kongsikan hidangan suku-suku separuh ni.Kebanyakannya berasaskan portion makanan yang saya sebutkan di atas iaitu suku karbohidrat, suku protein dan separuh dari makanan jenis serat atau fiber.

orait apa portion ni kan? nampak menarik dan tak membosankan.kihkih.

sebenarnya dengan makan banyak sayur, ia membuat kita lebih cepat kenyang.Kalau nak  buat diet ni kena positif dan jangan banyak alasan.

amacam? sambal belacan tu kalau dapat dalam pinggan nasi kita memang makan tak hengat kann.

Apapun niat dan harapan antara kita yang mahu jaga pemakanan, yang mahu lebih sihat, lebih cantik dan kurus, saya doakan semoga Allah permudahkan dan tunjukkan jalan.Sebagaimana Allah bantu kita dalam usaha-usaha yang lain, pasti Allah akan bantu hamba-hambaNya yang mahu mengubah nasib dirinya sendiri:)

Thanks reading this entry:) God Bless...



Wednesday, October 17, 2018

Kongsi Pengalaman Anak Hadir Ujian Online UKSBP Tingkatan 1 Tahun 2019

Wednesday, October 17, 2018 0
As Salam,
Pengalaman Hadir Ujian Online UKSBP Tingkatan 1 Tahun 2019-Alhamdulillah.Anak kedua saya baru sahaja selesai menjawab Ujian Kemasukan Sekolah Berasrama Penuh ( UKSBP ) bertempat di SM Sains Tuanku Aishah Rohani, Seremban.Sekolah ini juga dikenali sebagai SM Sains Perempuan Seremban (SGS).

Antara bangunan asrama pelajar di SGS. Sebenarnya saya baru sahaja tahu, bahawa bangunan sekolah ini asalnya dahulu dikenali sebagai Tunku Kurshian Kolej (TKC), sebelum TKC kini berpindah ke Bandar Enstek.

Sebenarnya secara peribadi, ini pengalaman pertama saya dan Encik Suami membawa anak menghadapi ujian seperti ini.Ini kerana anak sulung kami tidak layak memohon Sekolah Berasrama Penuh (SBP) kerana bersekolah di sekolah swasta.Apabila kami bepindah ke Port Dickson, secara tidak langsung anak-anak juga turut bersekolah disekolah yang sama tempat saya bertugas.Hal ini yang mendorong saya untuk berkongsi pengalaman dengan readers blog ini, manalah tahu ada kalangan anda yang memerlukan gambaran atau info tentang UKSBP.

Happy anak kedua kami, Nur Iman Saqeenah sebelum jawab UKSBP. Mana taknya, awal pagi si Ayah dah belanja makan Nasi lemak Ayam Goreng berempah, moral support katanya.Sabo je:)

UKSBP pada tahun ini bermula pada 15 Oktober hingga 18 Oktober 2018.Jadi, secara tidak langsung, kami sempat mendapat tips dan pengalaman daripada rakan ibu bapa yang anak mereka sudah menghadiri ujian tersebut dua hari sebelumnya.

Masa inilah saya tidak dapat nafikan betapa baiknya kemudahan grup wassap kelas kerana peranan dan fungsinya yang digunakan sebaik mungkin oleh kalangan ibu bapa yang berkongsi pengalaman anak-anak masing yang sudah menjawab UKSBP.

1 soul, 1 goal and 1 spirit:) suka sekolah SGS ni.Panorama sekolah sangat mendamaikan, bersih dan student-studentnya well trained, bila kami sampai untuk daftar pengambilan ujian anak, belum buka pintu kereta, dua orang pengawas sudah sedia untuk menunjuk arah.

Semasa mengisi permohonan ke Tingkatan 1 dalam talian tempohari, saya dan Encik Suami telah bersetuju untuk memilih Sekolah Berasrama Penuh Integrasi ( SBPI) yang menawarkan aliran agama atau Tahfiz kepada murid yang terpilih.Namun, bila melihat kepada lokasi dan pilihan SBPI yang agak terhad, saya menukar pilihan ke Sekolah Menengah Agama Persekutuan (SMAP) yang lebih hampir dengan tempat tinggal kami iaitu di SMAP Labu.

Memang sejak menghantar anak-anak ke sekolah Agama Integrasi ( sekolah swasta) di Gombak sebelum ini, saya sudah berbincang dengan Encik Suami, yang saya berniat untuk hantar anak-anak ke sekolah menengah dalam aliran agama.Melihat kepada kecenderungan anak-anak juga saya dapati, mereka tidak bermasalah untuk mengikuti pembelajaran akademik dan agama serentak.Semoga hasrat kami ini Allah permudahkan dan rezekikan anak-anak saya menyambung pembelajaran alam menengah dalam aliran agama.aamiin.

kawasan padang dan bangunan sekolah SGS.

Pengalaman Hadir Ujian Online UKSBP Tingkatan 1 Tahun 2019
Anak kedua yang kami panggil Eqin ni sebenarnya bukan kepochi sangat.Tapi tidaklah juga pendiam.Jadi, kalau nak mintak dia kongsi satu persatu soalan yang dijawabnya dalam UKSBP hari ni, memang ambil masa.

Tempoh menjawab sepatutnya 60 minit, tapi saya agak dia hanya menjawab sekitar 30 minit sahaja.Pelajar yang selesai menjawab awal, memang dibenarkan keluara awal.Eqin beritahu, ada soalan sama dengan soalan yang ibu bapa kongsikan dalam grup wassap kelas khasnya bagi anak mereka yang sudah menjawab dua hari sebelumnya. Kebanyakan soalan yang ditanyakan adalah bertujuan melihat pengetahuan akademik, am dan rasionalisasi murid dalam kehidupan seharian.

Murid banyak ditanya tentang tindakan yang perlu diambil jika berlaku sesuatu situasi seperti, buli, bercakap kesat, amalan budi bahasa, menghormati orang lain dan yang seumpama dengannya.

Muka orang dah habis jawab ujian.Macam takde perasaan je kann.kihkih.

Time datang ujian ni, hanya perlu bawa Mykad murid dan slip menduduki ujian yang perlu dicetak daripada web SBP, KPM. Guru bertugas akan semak nama anak kita, kemudian murid akan diminta berada dalam makmal komputer di mana ujian akan dijalankan.

Selepas ini, Eqin akan menjawab beberapa fasa ujian dan temuduga bagi permohonan kemasukan ke MRSM Ulul Albab dan juga sekolah kawalan di Negeri Sembilan.Semoga segala urusan Eqin akan dipermudahkan dan mendapat kejayaan dalam urusan temuduga yang dihadiri.aamiin.

Sampai jumpa lagi, thanks reading this entry:)

Monday, October 15, 2018

5 Jenis Kek Yang Sangat Laris Dan Sesuai Di Jadikan Bisnes Di Rumah

Monday, October 15, 2018 0
As Salam,
5 Jenis Kek Yang Sangat Laris Dan Sesuai Di Jadikan Bisnes Di Rumah-Hey.Dah mula berfikir-fikir dan pasang niat nak buat bisnes kat rumah? Kalau itulah niat dan tekad anda, saya ucapkan tahniah, kerana anda sebenarnya memilih tindakan yang betul.Kalaupun ada Encik Suami korang yang kurang setuju, try pujuklah dia.Kalau betul caranya, Dialah nanti yang akan bersungguh tolong korang siapkan order.Percayalah.:)muehehhe.

Brownies antara pilihan kek yang disukai ramai

Orait, kali ini saya nak kongsikan 5 jenis kek yang anda patut cuba jual untuk mulakan bisnes dari rumah.Tak payah beria sangat nak ambik order kek yang macam-macam.Sebab nanti, lagi besar modal yang anda perlu laburkan.

Tujuan kita buat bisnes dari rumah kan supaya kita dapat mulakan bisnes dengan modal yang kecil, tidak membazir dan kurangkan risiko kerugian.Tak gitu beb?

Mari saya tunjukkan, kek manakah yang selalu mendapat permintaan tinggi dalam kalangan netizen.Eh, tetiba den jadi formal pulok.Iyolah kann.Salah satu modus operandi bisnes di rumah ialah menjual atau mengambil order secara online.Netizen memang suka part order kek mekek yang sedap, tambah lagi kalau ko jual kek yang tengah viral.

5 Jenis Kek Yang Sangat Laris Dan Sesuai Di Jadikan Bisnes Di Rumah

kek coklat kukus moist dengan topping yang lazat:)

1. Kek Coklat Kukus Moist- Orait yang ni memang semua makcik dan akak bakeri dah tahu sangat.Selain kos modal yang sederhana, kek ni menjadi kegemaran ramai budak kecik, mak budak, akak budak dan pak budak.seriously.Orang Malaysia suka celebrate birthday dengan kek, dan kek coklat antara pilihan utama rakyat Malaysia.Kalau nak lagi up, korang tinggal tambah topping atas kek coklat.Cara menyediakan kek coklat juga mudah dan tak perlu banyak kaedah.So, kepada bakerians semua, mulakan bisnes anda dengan kek pilihan ramai ni ya!

2. Kek Brownies Viral- Alahai.Saya yang tukang taip ni pun hantu brownies wei.Nasib baik dok pikir badan yang semakin mengembang, control juga pengambilan kadar brownies ni.Dahlah kat sekolah saya ni ramai Bakerians yang buat kek sedap, ko tinggal pilih je nak order kek apa dengan siapa.Sampai macam tu sekali ko.Semua bakerians tahu, kek Brownies ni katanya berasal dari kek coklat yang tak berapa nak jadi kann.Tapi bila korang dah up dengan topping nutella, caramel dan segala mak nenek topping, ingat customer ni kisah ke.kihkih.Jual jangan tak jual.

kek puding lapis karamel dengan coklat 

kek puding karamel

3.Kek Puding Caramel/ Kek Lapis Puding Caramel-Yay! ni pulak kek puding caramel yang bakerians tahu, modal banyak kat telur.Tapi, telur pun bukan ko nak kena guna sampai satu papan kan.Lagi pulak, kalau kita jual mini saiz.Memang cun sangat tu.Kalau kepakaran akak-akak semua buat kek puding lapis karamel, sekaranglah masanya untuk buktikan kepada Encik Suami kita yang bisnes kita ni memang berbaloi.heh.InshaAllah.

 pandan cheese cake 

red velvet with cream cheese

4. Kek Pandan Cheese/ Kek Carrot Cheese/ Red Velvet Cheese
-Sebenarnya apa sahaja kek kukus yang kita buat dengan topping cheese, inshaAllah, berjemaah lah netizen akan order dengan kita.Sebab cream cheese ni kalau kita makan dengan segala mak nenek kek memang berganda sedapnya kann.Memang ada peminat tersendiri kek jenis ni.Harus cuba jual kek macam ni beb:)

kek marble moist klasik yang tetap menjadi pujaan:)

5. Kek Marble Moist-
Jenis kek ni walaupun nampak klasik dan tradisional, tetap menjadi pujaan dan kesukaan ramai orang.Sebab apa? Sebab ada kalangan pelanggan kita yang tak suka kek dengan topping, depa suka kek yang plain tapi rasa kek sebenar.Ceh gitu.Lagi satu, kalau ada kenduri kesyukuran atau majlis doa selamat, kek marble ni juga menjadi pilihan mak-mak dan akak-akak untuk disajikan kepada tetamu.Ada juga kalangan bapak budak yang suka kek macam ni.Depa jenis jaga badan, tak suka makan kek yang ada cream cheese bagai.Kononnyalah.

Orait, kalau nak dapatkan lebih banyak info tentang jenis bisnes yang paling mudah jual dari rumah, boleh juga dapatkan e-Book Tips Bisnes Di Rumah Dengan Untung Berganda- ( Klik sahaja).

Jom, mulakan bisnes dari rumah sekarang:)

Dengan panduan yang terdapat dalam e-Book ini, kita juga akan dibimbing dengan pelbagai teknik jualan, kira modal dan untung dan pelbagai resepi kek dan roti yang boleh dijual dan mendapat untung berganda.

Semoga apa yang saya kongsikan ini memberi sedikit sebanyak panduan kepada semua suri rumah atau adik-adik lepasan kolej dan universiti yang pandai buat kek tapi tak pasti nak mula macam mana:)-Mulakan sekarang, InshaAllah.Pasti Ada Hasilnya.:)

Kisah Post Di Instagram Cik Matahariku

Monday, October 15, 2018 1
As Salam,
Teringat time saya dalam perjalanan balik kampung pada petang Jumaat baru ni, saya mendapat misscalled dari seorang sahabat baik, yang saya panggil Izza yang tinggal di Ipoh, perak. Asalnya saya tinggalkan phone dalam kereta sementara berhenti makan di Tangkak.Sebaik sahaja membalas panggilan Izza, kami mula berbual panjang.

Dia bercerita tentang salah seorang teman di sekolahnya, yang mengadu dan meluahkan rasa sedih dan kecewa tentang sesuatu.Sahabat baik saya ni pula, hantar printscreen kepada temannya akan salah satu post saya di instagram.Sebenarnya, post tu pun saya baru sahaja publish kat Instagram saya seawal pagi Jumaat, sebaik selesai solat Subuh.
Aturan Allah begitu cantik dan hebat sekali.Manalah saya tahu, manalah sahabat saya tahu, kalau post saya ini dapat memujuk dan mententeramkan hati temannya itu.Benarlah janjiNya, bahawa hanya dengan mengingatiNya hati akan jadi tenang dan tenteram.Subhanallah. 
post yang saya kongsikan di instagram, juga ada cerita disebalik kisah hidup saya sendiri.
Bukan mudah untuk kita terus on track dlm apa yg kita usahakan. Ada kala akan timbul perasaan fed up, rendah diri, tawar hati dan hilang motivasi.
Sudah namanya kita manusia biasa. Perasaan begitu hadir mungkin kerana kita terlalu fokus sehingga Tuhan melihat kita lalai dan leka dengan prioriti hidup kita yg lain.
Lalu, apa yang patut kita buat kalau hal seperti itu terjadi kpd diri kita?
Tak payah fikir atau buat benda yang susah-susah. Selain tunaikan kewajipan kepadaNya, kita buatlah apa yg kita paling suka buat dalam hidup. Haha.
Kalau suka melukis, lukislah sepuasnya. Kalau suka masak,masaklah makanan yang anda sukai, kalau suka shopping, maka belilah apa yg anda ingini.
Dapat buat apa yang kita suka merupakan ganjaran kpd diri sendiri jika kita hampir putus asa atau hilang rasa terhadap apa yg kita sedang fokus atau usahakan.
Sebenarnya,Tuhan mahu kita selalu tahu dan insaf bahawa dalam hidup ini, bukan usaha kita yang buat kita sukses dan bukan kerana kerja keras kita yang jadi sebab kejayaan kita, semuanya atas kehendak dan perkenanNya jua.
Ingat ini, kita hanya hamba yang sampai mati pun tetaplah denganNya tempat kita bergantung harap dan berserah.. #repostfromcikmataharikupage

Dalam telefon, Izza bercerita, yang temannya itu menangis membaca post yang saya kongsikan itu.Saya pula yang rasa sebak.Allah tak uji kita, tapi Allah mahu kita ambil pengajaran dan hikmah dengan kisah ujian orang lain.Syukur, Izza menjadi sahabat yang mampu menghiburkan hati temannya.

Izza bersama puteri kesayangan, Aufa:)

Mengenangkan tentang Izza, membuat saya terkenang semua kebaikan beliau dalam persahabatan kami.Dia yang selalu menghantar makanan, yang selalu menjamu rakan-rakan, yang selalu sudi mendengar keluhan dan yang selalu punya cerita untuk dikongsikan.

Saya dan Izza ni tidak Allah izinkan bersahabat dengan jarak yang dekat.Saya hanya sempat berkenalan dan menjalin silaturrahim dengannya sekitar 3-4 tahun atau kurang dari tempoh itu.Yang saya ingat, ketika dia baru sahaja mula berkhidmat di sekolah yang sama, dia masih lagi muda remaja, masih bujang dan saya anggap seperti adik-adik yang baru belajar.

Izza bersama best friend forever-Encik Suaminya:)

Sebagai guru baru, pastinya dia perlukan banyak bimbingan dan panduan.Kebetulan, meja kerjanya di bilik guru, selang sebuah sahaja dengan meja saya.Saya ni pula bukanlah juga kakak kepochi atau senior di sekolah yang sibuk nak ambik tahu hal orang baru.Saya akan biarkan guru baru menyesuaikan diri dan jika guru baru inginkan bantuan, saya akan bantu sebaiknya.Kadang-kadang ada juga saya "orientasi" cikgu baru.kihkih.Jahat jugaklah kira ni.heh.

Tapi itulah.Jika Allah temukan kita dengan seseorang dalam hidup kita pasti dengan hikmah dan kebaikan yang kita sendiri tidak tahu. By the time, kami menjadi rapat kerana banyak kesukaan yang sama selain suka makan.kiki.Kami suka baca novel keluaran Jemari Seni dan juga novel terbitan Publisher lain, asalkan novelnya best.Izza ni pula, orangnya tak banyak ragam, tak suka bergossip dan juga sentiasa cool dan suka mengembirakan sesiapa sahaja.Mungkin bukan saya sahaja, sesiapa pun akan sayang dan menyukai sahabat sepertinya.

Kami berpisah.Saya menyambung pengajian KPLI, dia terus berkhidmat di sekolah itu.Namun, masih sempat berjumpa, kerana saya dan Encik Suami masih menetap di KL.Persahabatan kami tetap berjalan lancar.Meskipun saya sedang sibuk dengan komitmen keluarga dan anak-anak serta kerjaya, Izza yang belum berkahwin ketika itu, tetap menjaga hubungan dan keep in touch dengan saya.

Yang menjadikan kami rapat dan baik, saya rasa cara kami berfikir tentang sesuatu.Tentang Ujian dan Dugaan yang Allah datangkan dalam hidup.Pernah juga saya mengusiknya, dengan mengatakan dia lulus sebagai anak didik saya, sebab banyak masa dia akan ingatkan saya tentang kata-kata atau nasihat saya padanya tatkala kami berjumpa.Entah.Dia memang orang yang akan saya cari atau sebut namanya kat Akhirat nanti kalau Allah mahu masukkan saya ke Neraka.Nauzubillahiminzalik.Sebab saya tahu, saya ni bukan baik sangat.huhu.

Gambar berdua kami-Macam saya beritahu, Allah takdirkan kami bersahabat dalam jarak yang jauh.Tak banyak, entah mungkin ini je kot pic kami berdua.Tu pun yang sempat di ambil semasa beliau ziarah ke rumah saya. Kalau berjumpa, kami banyak habiskan masa bersembang macam-macam, sampai takde feel nak bergambar bagai.hahaha.

Saya bersyukur.Meski kami jauh, dia pula mampu menjadi tempat rakan dan teman di sekolah barunya mengadu nasib dan meluah rasa, seperti mana dulu saya pernah menjadi "shoulder to cry on" kepadanya.ceh gitu sekali kononnya.

Semoga Allah pelihara persahabatan kami hingga ke akhir hayat kami.Selagi Allah menginginkan kebaikan kepada kita, inshaAllah akan sentiasa diberinya orang-orang baik datang dalam hidup kita.Bagi saya, Izza adalah salah seorang mereka yang baik-baik itu kurniaan Allah kepada saya.Alhamdulillah.

Semoga anda juga beroleh kebaikan yang banyak dengan catatan ini.aamiin.


Saturday, October 13, 2018

Resepi Terbaru Kek Coklat Kukus Moist Azlina Ina Dengan Sukatan Cawan

Saturday, October 13, 2018 0
As Salam,
Resepi Terbaru Kek Coklat Moist Azlina Ina Dengan Sukatan Cawan- Resepi ini saya ambil dari Instagram kak Azlina Ina. Seronok betul bila Kak Ina kongsikan resepi terbaru kek coklat moist jualannya yang mendapat permintaan tinggi ini.Bukan mudah nak jumpa peniaga kek macam kakak sorang ini yang tidak pernah lokek berkongsi resepi kek jualannya kepada followers beliau di Instagram atau Facebook.

kek coklat moist Azlina Ina yang mendapat sharing sangat tinggi di FB dan juga telah diviralkan dalam banyak page kek atau grup masakan.

Apa yang menarik bagi saya ialah resepi kek coklat moist yang beliau kongsikan mempunyai cara dan bahan tersendiri yang belum saya cuba tatkala menyediakan kek coklat sejak beberapa tahun ini.Jom kita cuba but sendiri kat rumah kek coklat kukus moist Azlina Ina:)

kalau dapat makan panas-panas kek coklat ni memang best kan, tak payah letak topping pun dah okey sangat ni.hahaha.

Resepi Terbaru Kek Coklat Moist Azlina Ina Dengan Sukatan Cawan
Bahan-Bahan A
1 1/2 cawan tepung gandum(150g)
1/2 cawan tepung selfrising( 50g)
1 cawan serbuk koko( 100g)
1/2 sk soda bikarbonat
1sk baking powder
ayak kan semua bahan-bahan diatas

Bahan-Bahan B
1/4 cawan susu segar ( suhu bilik)
1sb cuka masakan

Bahan-Bahan C
4 biji telur gred A
1 sk emolco coklat
1sk esen vanila
1 cawan gula( 170g)
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1/4 cawan air panas

Cara Mudah Topping Kek Coklat Azlina Ina
2 sudu makan pengilat coklat ( boleh dapatkan di bakery cake )
1 blok coklat masakan
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan susu cair
1 sudu marjerin
masak semua bahan secara double boil
Tuang atas kek kalau topping dah suam kuku.


               Rupa kek coklat selepas dikukus Azlina Ina, memang nampak moist dan gebus kann:)
Cara menyediakan Kek Coklat Moist Azlina Ina 
  1.  Ayakkan bahan-bahan A dan letak tepi
  2. Dalam bowl mixer masukkan 4 bijik telur gred A,1 sk emolco coklat ,1sk esen vanila dan cawan gula( 170g). Mix bahan-bahan tersebut sampai gebu.
  3. Masukkan 1 cawan susu pekat dan mix hingga sebati
  4. Masukkan 1 cawan minyak masak dan mix juga hingga sebati
  5. Matikan mixer dan masukkan tepung selang seli dengan bahan B  smpai habis.
  6. Masukkan 1/4 cawan air panas .kacau rata.
  7. Panaskan kukusan atau oven dalam loyang, kalau loyang 8x8, dapat dua loyang.Kalau 10 dapat 1 loyang.
  8. Kukus selama 40 minit atau bakar suhu 170 masa 45 mnt bergantung oven masing-masing.
  9. Pastikan permukaan loyang cover pakai plastik sebelum kukus 
  10. Kalau dah masak keluarkan dan sisip keluar kek.
Ini pula perkongsian kek coklat moist yang saya dapat dari FB, namun ada sedikit perbezaan bahan dan juga sukatan berbanding yang saya kongsikan daripada update instagram terkini Azlina Ina.Ikut korang nak try resepi yang mana, InshaAllah, setakat ini perkongsian resepi Kak Azlina Ina memang tak pernah mengecewakan.:)
Orait, selamat mencuba semua :)

Saturday, October 06, 2018

Cara Dan Tips Mudah Buat Bisnes Kek Dan Roti Hanya Di Rumah

Saturday, October 06, 2018 0
As Salam,
Cara Dan Tips Buat Bisnes Kek Dan Roti Hanya Di Rumah- Selain menulis blog pada masa lapang, saya juga mempunyai keinginan untuk buat bisnes sendiri hanya di rumah.Tapi bukan semua impian kita dapat kita laksanakan atau capai dalam sekelip mata. Hal yang paling saya inginkan ialah saya dapat jual sendiri produk dengan cara dan teknik perniagaan yang saya dah belajar dan ketahui.

Cara Dan Tips Buat Bisnes Kek Dan Roti Hanya Di Rumah

Yup! sebenarnya sambil berblog saya rajin juga mendapatkan pelbagai info tentang dunia perniagaan online yang semakin mendapat perhatian di seluruh dunia.Malah bukan sahaja bertambahnya bilangan pengguna yang membeli secara online, tapi semakin bertambah juga website-website yang memberi peluang kepada para peniaga untuk tawarkan produk mereka secara online seperti Lazada, Shopee, mudah.my, lelong dab banyak lagi.

jualan roti bun pelbagai perisa oleh salah seorang rakan FB saya, atau lebih tepat rakan suami saya, yang kini juga sudah menjadi teman saya juga:)

Beliau mempunyai sebuah Page di facebook yang korang boleh like  (Irdina Sweet Bakery )dan tengok sendiri macam mana dia jalankan bisnes di rumah.Sebagai seorang peniaga online, kita memang perlu ada page sendiri supaya mudah kita promosikan produk kita. 

Cara Dan Tips Buat Bisnes Kek Dan Roti Hanya Di Rumah
Mengapa memilih untuk buat bisnes hanya di rumah ? ( klik untuk dapatkan jawapannya)

Bagi saya secara peribadi, pada zaman teknologi yang menguasai dunia, semua kemudahan boleh didapati hanya dengan hujung jari, menjalankan bisnes hanya dari rumah merupakan pilihan yang bijak dan menguntungkan.Saya mempunyai ramai rakan dan kenalan di Facebook, yang saya tahu, dia hanya menjalankan bisnes di rumah dengan bantuan suami dan anak-anak.Menarik bukan?

Betul ke Buat Bisnes Di rumah menguntungkan ? ( klik untuk dapatkan jawapannya)
Sangat Betul.

Ianya menguntungkan dari aspek penjimatan bayaran sewa kedai, upah pekerja, pembelian meja kaunter atau rak pameran produk, chiller atau peti sejuk, dan banyak lagi.Nampak tak kat situ.Kalau kita hanya ambil order pelanggan dari rumah, kita hanya buat cash on delivery atau kalau kita tak dapat nak buat delivery, kita buat pickup self atau boleh buat dua-dua.Fleksibel kan?

Ini pula seorang lagi sahabat saya yang dulu sama-sama belajar di sekolah menengah, pun hanya ambil order dari rakan sekerja atau jiran setaman dan yang berhampiran, hampir setiap hari juga terima order pelbagai jenis kek, kuih talam dan donut atau roti.Boleh juga korang add dia sebagai rakan supaya kita juga dapat idea macam mana bisnes di rumah ini menjanjikan pulangan yang lumayan.Bab sedap air tangan sahabat saya ni memang tak boleh dinafikan lagi.Saya sendiri dah mencuba kuih kole kacang, donut sambal, kuih seri muka, kek pisang beliau yang memang sangat lazat. 

Jika anda sendiri memang berkemahiran membuat pelbagai kek seperti sahabat saya ini, saya rasa dah tiba masanya untuk anda mula bertindak mengembangkan sayap dalam perniagaan online tapi hanya buat di rumah sahaja.Cubalah sekarang!:)

Macam mana nak mula bisnes di rumah ?( klik untuk dapatkan jawapannya)
Mulakan dengan jenis produk atau kuih muih yang anda sudah expert atau mahir menyediakannya.

Sebenarnya, kalau betul-betul mahu jana pendapatan yang lumayan, kita tak peduli sangat hal-hal lain, yang kita tahu kita nak buat bisnes dan kita mahu mulakan sekarang!Bila ada keinginan dan kemahuan yang tinggi, semua akan jadi mudah dan kita akan cari dan usahakan supaya impian kita menjadi kenyataan.

Sebagai Blogger, saya boleh bantu anda dapatkan tips dari kalangan mereka yang berpengalaman di sini : Boleh klik dan Daftar untuk dapatkan lebih banyak tips berkenaan bisnes di rumah.


Saya doakan anda semua yang mahu mengubah nasib keluarga atau menjana pendapatan sampingan dengan bisnes kuih, kek dan roti beroleh kejayaan, kekayaan dan dilipatkan gandakan rezeki dalam perniagaan- aamiin.

Terima kasih mengikuti bacaan di blog ini, sampai jumpa lagi:)

RANDOM POST