Cara dan Langkah Bergambar Buat Donut Kentang Pintal

Dengan Bismillah,
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Ini kali kelima atau keenam saya buat donut sendiri di rumah.Yang bagusnya kalau kita cuba buat banyak kali sesuatu jenis makanan, kita akan dapat banyak pengalaman berbeza.Petang semalam saya tak masak nasi dan lauk, jadi saya sediakan anak-anak donut kentang pintal.Encik Suami akan sediakan kueteow goreng kegemaran kami sekeluarga..:)

Paling tak boleh blah err..ganasnya bahasa den ni ha..hoho..saya cuma sediakan semua bahan untuk buat kueteow goreng, balik kerja petang-petang karang barulah Encik Suami yang akan mengorengnya.huhu.Ada ke wife orang lain macam saya ni? Ada pulak suami balik kerja kena masak kan.Dah ko dok umah free-free tu awat tak masak terus kan?

Masalahnya, kueteow yang saya buat tu nanti tak jadi sama macam Encik Suami punya.Tu yang tak boleh harap nak masak.Kira senang cakap, "kueteow goreng ayah" tu signature food Encik Suamilah.hhehe.

Cara Mudah Buat Donut Kentang Pintal Yang Gebu dan Lembut
Memandangkan saya masak dengan aman damai petang semalam, anak-anak masih kat sekolah, jadi saya dapatlah kongsikan sikit gambar-gambar time saya start menguli doh ni.Jom kita pakat layan gambar dengan caption sekali.Yay!

Bahan asas buat doh donut
Doh donut kentang dah siap uli dengan tangan..:)
biarkan doh sekejap dalam 30-45 minit sehingga
ia naik dua kali ganda
tara..doh donut kentang saya dah
kembang semangkuk..hehhe..Jangan lupa tumbuk secara

perlahan doh tadi untuk buang angin

saya buat bulat-bulat supaya senang
nak bentukkan doh nanti
Bahagikan sebiji bebola doh kepada tiga bahagian kecil.
gentel doh panjang sekitar 7cm.Sebiji bebola doh tu
dapat satu donut kentang pintal
cantumkan 3 bahagian doh yang dah siap digentel tadi.
Pintal macam kita buat tocang rambut.
Inilah hasil doh donut kentang yang dah dipintal
sebahagian doh saya pintal, dan separuh lagi
saya buat bentuk donut biasa.
close up sikit donut yang tengah dok kembang..
                          
Ni pulak, donut kentang pintal yang gebus
                             
goreng donut dengan minyak banyak dan api sederhana supaya donut ni masak sama rata
Yang ni saya goreng sekejap nak simpan buat breakfast
anak-anak ke sekolah esok pagi
resepi Donut Pintal
Alhamdulillah, akhirnya siap donut kentang pintal 
Cik Matahariku..uhuk..uhuk..

Terima kasih sudi tengok-tengok entri Donut kentang pintal ni.Selamat mencuba kepada semua yang baru belajar buat donut macam saya.huhu.Kalau nak resepi donut kentang boleh tengok entri kat sini : Cara Mudah Buat Donut Kentang Yang Lembut dan Gebu..:)




















Post a Comment

0 Comments