Terukir Di Bintang

Dengan Bismillah,
Tertawan sungguh saya dengan judul Juara lagu 2012, yang baru sahaja berlangsung baru-baru ini. Saya dulunya, ketika menjadi Guru Penyelaras Pusat Sumber, di salah sebuah sekolah Rendah di Gombak ( sebuah sekolah swasta ) pernah menganyam satu kata-kata indah yang ingin saya pamerkan di salah satu ruang di Pusat Sumber Sekolah. Kata-kata yang saya ukirkan itu ada kaitan juga dengan bintang.

Sayangnya, tidak berkesempatan ketika itu kerana halangan masa yang selalu mencemburui saya. Seingat saya, saya hanya sempat memuatkan kata-kata yang bersifat motivasi itu dalam cetakan buku Nilam sekolah.

Siapa yang tidak tertawan akan sinar dan maha indahnya Ciptaan Allah SWT seperti bintang ni kan ? Bintang menjadi perumpamaan yang mengambarkan sesuatu yang indah, luarbiasa, dan tidak tercapai dek tangan manusia.

Misalnya, Bagai Bulan di Pagar Bintang, mengambarkan paras rupa seorang wanita yang cantik menawan. Bintang bagi saya, tersangatlah istimewa, sehingga lahirlah kalimah ini :

"Andai ada kemahuan, BINTANG pun bisa Kau Tawan.."

Post a Comment

0 Comments