Blog Cik Matahariku Capai 12 Juta Pageviews

Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Blog Cik Matahariku Capai 12 Juta Pageviews-Dalam tahun ke-5 berblog, Blog kecil saya ini mencapai bilangan pageviews yang agak memuaskan hati secara peribadinya.Alhamdulillah.Syukur kepada Allah Taala yang telah memberi kelapangan masa untuk saya serta diberi ilham menyukai bidang penulisan yang dengannya saya tak perlu cakap banyak untuk berkongsi apa yang saya rasai atau saya sukai.



Best ke jadi Blogger ni? haha.Soalan yang sengaja saya bangkitkan supaya saya dapat berkongsi jawapannya dalam Blog kecil ini.

Macam anda tahu, saya hanyalah Blogger separuh masa, yang kadangkala tak separuh masa pun.Ada masa memang saya tinggalkan terus blog ini jika tuntutan kerjaya hakiki tidak dapat saya elakkan.Ringkasnya begini, saya hanya menulis blog jika ada masa terluang.Walaupun hakikatnya, selalu sahaja perasaan ingin menulis datang jika idea dan ilham datang mencurah.huwaaa..

Blog Cik Matahariku Capai 12 Juta Pageviews
Orait, 12 juta pageviews bukan omongan kosong ya!kihkih.Bajet kerek macam retis gamaknya.Saya berterima kasih sebenarnya kepada kalangan readers saya yang tidak pernah jemu datang singgah dan membaca post-post yang saya publish dalam blog ini.

Ada juga post yang saya terbitkan sejak tahun pertama saya berblog, sehingga kini masih mencatat bilangan pembaca yang ramai.Bukan mudah juga menghasilkan post yang disukai atau yang sering mendapat perhatian pembaca melainkan ada juga usaha keras yang harus dicurahkan.

Berjaya Pasang Iklan Adsense Dalam Blog
Ya, ini juga salah satu pencapaian peribadi saya dalam berblog.Jika anda bukan seorang Blogger, maka suka saya kongsikan di sini bahawa apabila sebuah blog mendapat kelulusan memasang iklan Adsense, maka blog tersebut telah berjaya melepasi kelayakan atau kriteria yang pihak Google Adsense tetapkan.

Apakah kriteria yang harus sesebuah blog itu miliki bagi memperoleh kelulusan untuk memasang iklan Adsense?

Mari kita tengok syarat-syarat yang membolehkan iklan Adsense dipasang dalam sesebuah blog:

1) Dapatkan Domain TLD dan Web Hosting
Tujuan akaun Adsense Full adalah supaya boleh monetize melalui website dengan domain sendiri (bukan hanya terikat dengan blogspot atau youtube). Jadi anda perlu mengadakan domain TLD (contoh: .com, .net, .my dll) serta web hosting yang bersesuaian.

Bagi blog saya pula, syarat ini bukanlah asas kelayakan yang membolehkan permohonan saya diterima.Ini kerana saya masih lagi menggunakan domain Blogspot bagi blog saya.

2) Gunakan Template/Theme yang Sesuai 
Salah satu syarat permohonan Adsense adalah website/blog anda senang untuk dilayari pelawat. Oleh itu, susunatur (layout) terutamanya menu navigasi (navigation menu) perlu lah teratur dan tidak mengelirukan. Kebiasaanya template/theme didatangkan bersama navigasi yang baik.

Saya menggunakan template responsif yang membolehkan blog saya dilawati sama ada secara mobile atau menggunakan desktop tanpa sebarang masalah.Jadi, jika anda mahu mendapat kelulusan yang mudah bagi memasang iklan Adsense, maka ubahsuai template anda.

3) Masukkan Kandungan Teks Dalam Bahasa Inggeris 
Adsense menggunakan crawler untuk menentukan isi kandungan website/blog anda untuk membolehkan algorythmnya menyiarkan iklan-iklan yang sesuai. Untuk itu, Google memerlukan kandungan teks (text content) yang cukup untuk membolehkannya mengetahui tema/niche website/blog anda itu.

Sekiranya anda bercadang untuk memasukkan kandungan dalam Bahasa Melayu, anda patut menimbangkannya semula kerana Bahasa Melayu bukanlah bahasa yang disokong oleh Adsense buat masa ini.

Saya cadangkan anda untuk mendapatkan artikel-artikel dalam bahasa Inggeris, sekurang-kurangnya 20 artikel.

Sejak akhir-akhir ini, saya mendapati pihak Google Adsense juga sudah memberi peluang kepada blog berbahasa Melayu untuk memasang iklan Adsense.Jadi, jangan putus asa untuk terus majukan blog anda supaya pihak Google Adsense boleh menilai blog anda.

4) Buat Page Yang Perlu Ada 
Google menetapkan setiap website memiliki sekurang-kurangnya halaman Privacy Policy.Jangan bimbang, kerana anda boleh mendapatkannya di sini: Privacy Policy Generator

Adalah lebih baik sekiranya anda turut menyediakan halaman Mengenai (About) dan Berhubung (Contact Us) untuk meningkatkan kebarangkalian permohonan anda diterima.

5) Dapatkan Trafik Organik
Trafik organik bermaksud pelawat yang datang ke website/blog anda melalui carian di Google.Untuk itu, anda perlu menguatkan SEO (Search Engine Optimization) pada website/blog anda supaya disenaraikan oleh Google.


Sekiranya anda telah mengikuti segala langkah di atas, anda bolehlah mula untuk memohon kelulusan Adsense (Full). Proses permohonan ini terdiri dari 2 peringkat di mana website/blog anda akan dinilai sama ada memenuhi kriteria yang telah ditetapkan Google.

Selamat mencuba & Selamat berjaya!



Post a Comment

4 Comments

  1. assalam.. sy nak tanya kalo sy yang baru buat blog yang free aja tu boley ke ?

    ReplyDelete
  2. assalam.. sy nak tanya kalo sy yang baru buat blog yang free aja tu boley ke ?

    ReplyDelete
  3. wkmslm sis,boleh sis..blog akak ni pun free je..:)

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum wbt. Boleh saya tahu, anggaran pendapatan kita boleh dapat dari Google Adsense dan Affiliate lain?

    ReplyDelete

Thanks Read This Entry:) Drop your comment, So I know That You Are Visit My Blog.Thanks In Advance My Sweet Readers!