Cara Mudah dan Cepat Buat MyKad Anak Usia 12 Tahun di JPN UTC Sentul, Kuala Lumpur

Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Cara Mudah dan Cepat Buat MyKad Anak Usia 12 Tahun di JPN UTC Sentul, Kuala Lumpur-Sebenarnya kalau ikutkan saya dan Encik Ayah Iman benar-benar terlupa untuk buat kad pengenalan kakak Iman yang dah masuk 12 tahun pada 21 November lalu.Masing-masing sibuk dengan komitmen kerja.Nasib baik tuan punya badan ingat akan hal ini dan bertanya bila kami akan bawa dia untuk buat IC barunya.Dasar mak bapak sibuk dan menyibuk le ni.kihkih.


 welcoming di pintu masuk JPN UTC Sentul, just nice:)

ngam-ngam masuk terus kaunter ambik nombor giliran, memang mesra
pengguna lah kaunter JPN ni, I like..:)

Orait, pada pagi Sabtu tadi barulah kami berkesempatan bawa kakak ke UTC Sentul untuk buat IC.Walaupun yang tak bestnya bab parking kereta kat UTC ni, tapi bab daftar dan buat IC baru anak kami memang sangat mudah dan cepat pula prosesnya.Syukur, AlHamdulillah:)

Kaunter pendaftaran yang masih lengang time kami sampai

Sementara Encik Ayah pi cari parking kete, saya dan kakak terus ke tingkat 3 di UTC Sentul.Biasalah kat UTC ni merangkap ada pasar pagi juga, jadi sah-sah mesti crowded time hujung minggu macam ni.Sebelum datang ke Jabatan Pendaftaran kat UTC ni, kami dah siap-siap bawak mykid dan surat beranak kakak.Memang tak survey pun nak bawak apa time buat ic anak ni, tapi itulah dokumen yang kami rasa akan diperlukan bila buat pendaftaran nanti.


List dokumen yang kite perlu bawa time buat permohonan mykad anak
yang genap 12 tahun.sumber: http://www.jpn.gov.my/

Memang langkah kanan, time kami masuk pintu pejabat Pendaftaran tu, tiada orang yang sedang beratur, saya terus ke kaunter ambil no giliran, dan staff kat situ bertanya untuk urusan apa.Kemudian staff tersebut berikan saya borang pendaftaran permohonan untuk buat ic baru anak.

Staff tu siap tunjukkan mana bahagian yang saya perlu isi.Memang cekap dan baguslah khidmat depa ni.Dalam 5-7 minit, saya siap isi borang tersebut. Dalam borang tu dia mintak kita lengkapkan no ic anak, nama penuh dan alamat rumah kita. Selain maklumat agama, keturunan dan negeri kelahiran anak.Ok, setel bab ni, kami tunggu nombor giliran dipanggil.



contoh borang yang kita perlu isi time buat permohonan mykad
hanya borang asal yang diambil dari JPN sahaja yang diterima ya.Tak boleh download atau fotostat.Sumber : http://www.jpn.gov.my/


 Kakak Iman sedang menunggu staff pejabat Pendaftaran proses
permohonan buat ic baru

Sedang elok kami tunggu dalam 5 minit gitu, nombor giliran kami pun naik.Di kaunter pendaftaran tu, saya serahkan borang tadi dan staff minta saya berikan ic saya sebab saya yang daftarkan nama pemohon dalam borang tu.

Orait, kemudian staff tersebut ambik pengesahan ibu jari kanan dan kiri kakak, juga pengesahan ibu jari kanan dan kiri saya untuk pengesahan kad pengenalan saya.Selepas tu, kami diminta tunggu sebentar untuk proses mengambil gambar dalam sebuah bilik yang disediakan.

 Kakak tengah nak touch up muka sebelum proses tangkap gambar
kat bilik sebelah

 sama je muka tu kakak..dia ni memang tak minat nak lawa-lawa..kihkih

jangan senyum sampai nampak gigi sudah ya kak time tangkap
gambar untuk buat ic nanti..control sikit ayu tu.hahha..

Dalam 10 minit menunggu, tiba giliran kakak.Sempat juga saya mintak kakak touch up sikit muka tu dengan bedak compact.karang taklah muka tu sememeh je.haha.Ambik gambar pun tak lama.Bagus pulak kakak yang ambik gambar tu.ramah pun ramah walau kena kerja hari Sabtu.hihi.


 Staff yang ambik gambar, nice je orangnya.Dia siap mintak kakak
tanggalkan spek sebab boleh sebab flash time dia ambik pic nanti.So, gambar ic kakak tanpa spek lah kiranya nanti

Orait, setel bab buat ic kakak:)

Haa, mudah bukan proses daftar kad pengenalan baru untuk anak-anak kita yang dah cukup umur 12 tahun.Seingat saya ada tempoh tertentu selepas tarikh lahir anak kita cukup 12 tahun untuk buat ic.Lepas tu, kita akan dikenakan bayaran tertentu jika lewat mendaftarnya.


ini bayaran denda yang dikenakan jika kita lewat daftar 
bila usia anak genap 12 tahun : Sumber http://www.jpn.gov.my/

Kami dimaklumkan, ic baru boleh ambil di pejabat tersebut pada keesokaan harinya.Alhamdulillah, harap perkongsian dan pengalaman kami ini dapat beri kebaikan dan manfaat kepada readers blog ini.

ic Kak Iman yang dah siap-alhamdulillah:)

Thanks reading this entry!

Post a Comment

9 Comments

  1. Thank you Cik Matahariku, for the details information. I will bring my girl to do her IC during school holidays.
    Regards, Tan

    ReplyDelete
  2. Tima kasih Cik Matahariku, informasi yg diberi mmg clear.

    ReplyDelete
  3. Hai. Saya mau Tanya anak dah umur12 lebih Tapi blm ada buat mykad. 1 lagi umur 7 thn. Juga blm ada mykat. Tapi 2 anak saya lahir Di Singapore Dan mereka dah jadi warganegara Singapore. Jadi apa aja surat yg saya perlu bw? Ada kena denda kah terlambat buat mykad untuk dia orang? Tolong kasi impormasi. Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh refer terus ke JPN sebab puan ada kes khas.Pihak JPN akan bantu puan selesaikan hal ini.tq

      Delete
  4. terima kasih pasal maklumat

    ReplyDelete
  5. pemakaian tudung macam mana ye? warna apa yg dibenarkan?

    ReplyDelete

Thanks Read This Entry:) Drop your comment, So I know That You Are Visit My Blog.Thanks In Advance My Sweet Readers!