Blog Cik Matahariku Capai 16 Juta Pageviews

Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Blog Cik Matahariku Capai 16 Juta Pageviews-Yay! Akak rasa happy sangat.Walaupun akak bukan blogger sepenuh masa, tapi dalam banyak masa blog akak sudah mempunyai readers yang tersendiri dan semoga apa yang pembaca dapat dari blog Akak ni memberikan kalian nilai hidup yang lebih baik lagi, Insha Allah.

Ini header lama blog akak. Bila tukar template, tak match pulak dengan header ni.
Syukur sudah capai 16 juta pageviews beb!

Tak ingat bila pageviews ni capai 16 juta pv, tapi akak baru perasan dalam beberapa hari ini dan sekarang baru sempat buat post sebagai kenang-kenangan.Ceh gitu!Orait, sempena dengan pencapaian blog Akak 16 juta pageviews ni, akak nak kongsikan tips kepada sesiapa yang baru sahaja buat blog dan tak sabar-sabar nak dapat pageviews yang best macam akak ni kan.hehhe.

Alhamdulillah.Terima kasih readers semua:)

Tips Mudah Dapat Pageviews Tinggi
1.Fokus dan Pilih Topik Post Yang Betul
Sebab apa kata mudah? Sebab benda ni kita selalu buat cuma kita tak fokus.Perkara pertama yang kita kena fikir sebelum buat post ialah kita nak bagi apa kat pembaca blog kita? Nak bagi panduan, tips atau cara-cara selesaikan sesuatu masalah? Bila kita ada objektif buat sesuatu post, maka kita akan berusaha beri nilai terhadap entri yang kita tulis.

Kalau akak, akak suka post tentang cara masak-masak atau info, jadi akk cuba buat post akak tu memang menunjukkan cara memasak resepi yang dikongsi dengan betul.Pembaca dapat maklumat dan bertambah ilmu dalam cara memasak resepi yang kita kongsikan.

2.Pilih Tajuk Post Yang Mudah dan Tepat
Tak payah pilih tajuk yang engkau sendiri pun malas nak taip time "menggoogle" kat internet kan.hehe.Bila nak letak tajuk kat post yang ko dah karang sebaik yang mungkin tu, letak tajuk yang simple-simple sudah.Contohnya macam akak biasa buat : Cara masak ikan tilapia lemak cili padi.


pastikan juga rajin buat caption kat gambar yang kita letak ya.Jangan ko biar pembaca tertanya-tanya gambar ni pasai apa? Ini ikan tilapia masak lomak cili padi okey!

Akk letakkan diri akak ni sebagai pembaca yang nak cari maklumat kat Google.Sah-sah akak akan taip macam tajuk yang akak bagi tadi.Tak kuasa pastinya kita nak taip panjang lebar kan.Paling mudah pun ko taip ikan tilapia masak lemak.

Jadi bila post kita pun tajuknya sama dengan apa yang readers cari, robot yang kerja dengan Google tu pun akan bawak pembaca tu pegi ke blog kita.Tambah-tambah kalau post yang ko tulis tu mantap dengan skill seonya.wahh!

3.Gambar yang Cantik dan Sesuai
Letak gambar yang sesuai dalam post yang kita buat.Pembaca tak suka kalau baca entri yang panjang berjela, lepas tu gambarnya seketul je kat bawah sekali.phew.Akak rasa nak tido dulu baru sambung baca kalau jumpa entri macam tu.haha.

kalau boleh time pembaca tengok gambar yang kita kongsi, dia juga sudah terbayang akan enaknya rasa bangkit cheese ni walaupun dia cuma tengok gambar tu.

4. Share post Anda
Kalau blog anda belum ada readers yang setia, share post terbaharu atau lama anda dalam mana-mana laman sosial yang berkaitan dengan post.Bawak kawan-kawan dalam facebook, instagram atau mana-mana followers anda supaya datang dan baca entri yang anda dah tulis tu.

5.Kuasai ilmu penulisan dengan SEO
Akak dulu mula-mula berblog, memang tak tahu apa lah SEO ni.Masa tu baca blog-blog otai, ramai yang bagi tips dan panduan tulis blog dengan ciri-ciri seo.Sekarang barulah faham dan cuba buat dalam blog sendiri.Paling senang nak belajar dan ikut, baca di blog Tuan Hasrul Hassan.Dia ni memang pakar seo Malaysia yang terkenal dan banyak kali menang pertandingan SEO.

Ringkasnya, dengan penulisan blog yang ada ciri-ciri SEO, artikel yang kita tulis mudah mengungguli halaman pertama Google Search, paling lumayan pula bila artikel kita berada dalam rangking yang pertama.Cubalah ya!

Alhamdulillah.Teruskan usaha kalian supaya dapat mantapkan lagi blog.Niatkan buat blog ni juga sebagai amal jariah kita berkongsi ilmu walau sepatah dan sedikit kepada rakan-rakan lain.Insha Allah pahalanya berterusan walaupun kita sudah tiada lagi dalam dunia ni.

Terima kasih banyak-banyak kepada anda semua yang sudi singgah baca post akak yang tak semengah mana tu, cuba resepi yang akak kongsi dan juga bagi respon kat ruangan komen walaupun akak balas lambat.huhu.

Thanks for reading this entry!


Post a Comment

8 Comments

  1. Wahhh tahniah..terbaik dear :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, terima kasih juga sebab sudi singgah blog ini:)

      Delete
  2. Sungguh pencapaian yang sangat luar biasa, semoga bisa jadi inspirasi buat saya dan para blogger lainnya untuk lebih giat lagi dalam mengelola sebuah blog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insha Allah, saya juga bermula dengan bilangan pegeviews tak sampai 100 pv sehari..jadi, tidak ada yang mustahil jika kita mahu majukan blog sendiri:)

      Delete
  3. Alhamdulillah moga terus success dalam lapangan penulisan di medium ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sis, doa yang sama juga buat saudari.Terimakasih sudi singgah blog ini:)

      Delete
  4. wow..biar betul..blog saya tak sampai 100k pun.hebat dengan mengunakan blogspot je..(@_@).

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, terima kasih.Saya hanya cuba jadikan blog ini sebagai side income saya, dorongan ini yang buat saya bersemangat untuk terus menulis dlm blog..blogspot pun boleh buat duit tau!

      Delete

Thanks Read This Entry:) Drop your comment, So I know That You Are Visit My Blog.Thanks In Advance My Sweet Readers!