Tips Dan Cara Mudah Buat Bun Cinnamon Rolls Yang Lembut, Sedap Dan Gebus Dengan Resepi Sukatan Cawan

As Salam,
Tips dan Cara Mudah Buat Bun Cinnamon Roll Resepi Sukatan Cawan Yang Lembut, Sedap Dan Gebus- Pertama kali saya menikmati bun Cinnamon Roll ketika masih menetap di KL.Waktu itu, residen kediaman kami mempunyai grup wassap.Sudah pasti, bila dalam grup wassap residen yang didiami sehingga hampir 160 unit rumah dan keluarga, mempunyai pelbagai matlamat dan fungsi.Antaranya jualan dan tempahan pelbagai jenis makanan dan masakan.

 Tips untuk mendapat Bun cinnamon roll yang enak dan lembut ialah dengan pastikan doh roti diuli sehingga benar-benar lembut dan dibiarkan kembang sehingga dua kali ganda.

Bun cinnamon roll yang baru lepas disapu filling dan menunggu untuk dikembangkan sekali lagi.

Dalam banyak-banyak jualan, saya sungguh jatuh hati dengan tempahan untuk cinnamon roll yang biasanya dibuat panas-panas, dan dihantar sehingga ke pintu rumah. Banyak kali juga saya sekeluarga akan buat tempahan cinnamon roll Kak Emma ni, bukan sahaja kerana kami dapat bun cinnamon yang fresh from oven, malah rotinya sangat lembut, gebus dan sangat sedap!

Inilah Cinnamon roll Kak Emma yang selalu menjadi pujaan kami sekeluarga.haha.

Nampak sedap dan gebus kann.Dapat makan time panas memang heaven:)

Cinnamon roll Kak Emma-gambar ni saya "kidnap" dari FB kak Emma.Sorry kak.Jika anda menetap di area Bandar Baru Selayang atau kawasan sekitarnya, bolehlah follow FB Kak Emma di sini-Norhayati Emma-manalah tahu ada peminat cinnamon roll yang baca post saya ni, bolehlah PM Kak Emma n order cinnamon roll dia yang sedap sangat tu!

Itu semua hanya tinggal kenangan.Kini, bila terkenang akan keenakan Cinnamon roll kak Emma, saya akan fikir banyak kali.Tak mungkin kami nak mintak Kak Emma buat Delivery sampai ke PD, apalagi minta post ke kediaman kami di sini.Tak terfikir pun untuk buat sendiri.Entah, mungkin sebab masa tu saya tak lulus lagi buat doh roti.Belum cukup lembut dan gebus doh roti yang saya hasilkan.

 Biasanya saya akan makan cinnamon roll ini bersama secawan  teh o atau nescaffe o panas.Memang heaven betul rasanya oii.Cubalah buat:)

Seronok tengok anak-anak dapat menikmati kembali cinnamon roll yang kami rindui semasa menetap di KL.Walaupun tak sehebat seperti cinnamon roll Kak Emma, at least dapatlah mengubat rindu kami kepada cinnamon rolls.heh.

Cuma semenjak cuti panjang PKP dan PKPB ini, saya memang kerap meroti di rumah.Sama ada buat pau, donut dan pelbagai jenis bun.Yup, kekerapan meroti inilah akhirnya saya mendapat sukatan membuat doh yang sangat lembut, menjadi gebus dan hasilnya seperti yang saya inginkan.

Itulah permulaan saya mencari pelbagai resepi bun atau roti yang mudah.Salah satunya ialah Cinnamon roll.Kalau anda seorang bakers, mungkin anda pun setuju, mudah sahaja untuk menghasilkan cinnamon roll yang lembut, gebus dan sedap.Jika suka, boleh buat topping dengan cream cheese atau glaze sahaja dengan butter.

Resepi dibawah saya sudah olah mengikut cara saya menyediakan bun atau roti.Saya cuma nyatakan resepi asalnya di bawah.

Resepi Dan Cara Mudah Buat Bun Cinnamon Rolls Yang lembut, sedap dan Gebus.
Sumber Resepi : Teratak Manis Baizura
Olahan Resepi : Cik Matahariku
Bahan-Bahan Untuk Doh ( dapat 20-25 pcs bun cinnamon roll )
5 cawan tepung gandum
2 sudu besar buttercup
3 sudu besar gula halus
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
Bahan-bahan Untuk Yis ( Kembangkan yis)
1 paket instant yeast
2 sudu makan gula halus
2 sudu makan susu pekat
1 cawan air suam
Bahan Filling:
1 cawan gula perang
2 sudu besar serbuk cinnamon
1/2 cawan buttercup atau marjerin

Cara-Cara Menyediakan Bun Cinnamon Rolls Yang Lembut, Sedap dan Gebus

  1. Sediakan bahan untuk kembangkan yis iaitu larutkan gula dan susu pekat dalam 1 cawan air suam.Kemudian masukkan yis dan kacau hingga sebati.Biarkan seketika hingga yis kembang atau berbuih.
  2. Dalam bekas lain atau bowl besar, masukkan tepung gandum, butter, gula dan sebiji telur.Gaul semua bahan sehingga sebati seperti menjadi serbuk roti.
  3. Apabila yis sudah berbuih, masukkan ke dalam bekas tepung tadi.Masukkan sedikit demi sedikit sambil uli doh roti dengan perlahan sehingga menjadi doh yang lembut dan elastik
  4. Apabila doh roti sudah lembut, tutup dengan wrapper plastik dan biarkan ia mengembang sehingga dua kali ganda.
  5. Sambil menunggu doh mengembang, sediakan filling dengan mencampurkan brown sugar, butter dan serbuk cinnamon dalam mangkuk atau bowl lain dan kacau dengan spatula.
  6. Bahagikan doh kepada 4 bahagian.Tabur papan alas dengan tepung.Ambil satu bahagian doh, rata atau canaikan doh dengan roller doh menjadi bentuk square atau rectangle.
  7. Sapu filling atas doh sehingga rata seluruh permukaan.Gulung perlahan.Potong doh kepada beberapa bahagian kecil dengan anggaran saiz 2 cm.
  8. Lenser loyang dengan marjerin dan letakkan doh yang sudah digulung dengan filling dalam loyang.Ulang langkah yang sama sehingga semua doh berjaya di gulung dengan filling.
  9. Biarkan doh roti mengembang sekali lagi sekitar 20-25 minit.
  10. Panaskan oven dalam 5 minit sebelum kita masukkan doh roti.Bakar dalam oven dengan suhu 170 darjah dalam masa 20-25 minit atau sehingga doh roti bertukar warna kuning keemasan.
  11. Bila roti sudah dikeluarkan, boleh hidang dengan topping cream cheese.

Bahan frosting:
1/4 cawan cream cheese- suhu bilik
1 sudu besar butter- suhu bilik
1 1/2 cawan gula icing
1/2 sudukecil vanilla
3-4 sudu besar susu suam

Cara Menyediakan frosting
Satukan semua bahan kecuali susu. Apabila semua bahan gaul sebati, tuangkan susu sikit demi sikit hingga capai kecairan yang dikehendaki. Tuang semasa roti panas-panas.

Step By Step Menyediakan Cinnamon Rolls Yang Sedap, Lembut Dan Gebus


 Doh roti yang sudah mengembang sehingga dua kali ganda.Tumbuk perlahan doh bag tujuan mengeluarkan angin dari doh dan supaya lebih mudah doh dicanai atau dileperkan nanti.

 Pastikan papan alas ditabur dengan tepung gandum supaya doh tidak melekat bila hendak digulung nanti.Bila doh sudah diratakan, sapu permukaan doh dengan filling serbuk cinnamon dan butter tadi. Sapu sehingga rata seluruh permukaan.

 bila permukaan doh dah disapu dengan filling, bolehlah kita gulung doh dengan perlahan.

 Proses menggulung sedikit rumit sebab doh yang lembut.Korang gulung je macam biasa.

 Ini hasil gulungan doh yang sudah siap disapu filling dengan serbuk cinnamon.

 Potong doh yang sudah digulung kepada beberapa bahagian kecil dengan anggaran 2 cm setiap bahagian.Doh ini akan mengembang lagi nanti.

 Rupa doh yang sudah dipotong kepada beberapa bahagian kecil.Sebelum susun dalam loyang, lenser loyang dengan marjerin terlebih dahulu atau alas dengan baking paper.

Ini keadaan cinnamon roll yang baru selesai disusun dalam loyang. Sorry deh, terpaksalah cik Cinnamon kita berhimpit-himpit dalam tray tu.Dah ko gebus sangat kann.haha.

 alhamdulillah, done buat cinnamon rolls homemade :) walau rupa roti ni tak semenggah mana, tapi happy sangat sebab berjaya buat sendiri cinnamon roll untuk family hot from my oven.Ceh gitu :)

Kegebuan dan kelembutan cinnamon roll ni memang tak dapat dinafikan.Korang tengoklah sendiri.Saya tak buat frosting dia sebab makan macam ni je pun dah sedap dan manisnya pun dah okey.Orait, jom cuba buat sendiri bun cinnamon roll di rumah.

Ada juga beberapa tips yang ingin saya kongsikan berkaitan penyediaan Bun Cinnamon rolls berdasarkan pembacaan saya di beberapa blog masakan luar negara.Antara tipsnya ialah :

  1. Dalam Penyediaan doh, boleh juga kita masukkan serbuk cinnamon untuk mendapatkan tekstur roti dan rasa yang lebih kuat dan sedap.Warna doh akan menjadi kecoklatan dan sesuai dengan namanya yang menggunakan serbuk cinnamon sebagai bahan utama.
  2. Sekiranya tidak mahu menggunakan yis, boleh juga ganti dengan baking powder untuk buat roti mengembang dan gebus.
  3. Doh perlu dibiarkan mengembang sehingga dua kali ganda supaya mendapat roti yang betul-betul lembut dan gebu.
  4. Doh roti yang sudah disapu filling boleh disimpan dalam chiller semalaman untuk dibakar keesokannya.Caranya dengan wrap doh supaya ia tidak mengembang dengan lebih besar.
  5. Terdapat dua kaedah menyapu filling pada doh.Kaedah pertama ialah dengan kita sapu butter dahulu, kemudian barulah ditabur dengan brown sugar dan serbuk cinnamon.Kaedah kedua pula sama seperti cara saya sapu filling iaitu siapkan bahan filling terlebih dahulu dalam bowl kecil, kemudian baru sapu filling.
  6. Bun cinnamon roll ini boleh dimakan begitu sahaja panas-panas atau dibuat frosting dengan cream cheese.Dua-dua cara pun sedap dan mengikut kesukaan masing-masing.
  7. Sebaik-baik kejadian doh ialah dengan menggunakan tepung superfine atau tepung serbaguna.Jika tiada boleh diganti dengan tepung gandum tetapi hendaklah diuli dengan lebih lama supaya mendapat doh yang lembut dan elastik.
 Bagi saya secara personal, keenakan cinnamon roll sebab dia punya filling tu memang ngam dengan roti yang lembut dan gebus.Haruman serbuk cinnamon yang kita gunakan juga menyebabkan rasa roti ini memang tak boleh dilupakan.ahaks.

Nikmatnya dapat makan cinnamon roll time panas-panas bila kita angkat keluar dari oven.
Makan pulak dengan family .Berganda manis moment cuti time PKPB ni.kiki.

Orait, selamat mencuba kepada anda yang menyukai cinnamon roll.Sebenarnya buat roti ni atas kita.Kita boleh pelbagaikan perisa atau cara apabila kita sudah mahir menghasilkan roti yang lembut dan menjadi gebus.


Saya ada jumpa resepi dari blog masakan luar negara, boleh juga guna roti gardenia atau roti putih untuk buat cinnamon rolls.Lagi mudah kann.Cubalah google dengan nama cinnamon rolls bread.Mesti korang boleh buat.InshaAllah.

Terima kasih baca perkongsian resepi Cinnamon rolls ni sampai habis.Korang memang best!
Sehingga bertemu lagi.InshaAllah:)





Post a Comment

6 Comments

  1. fuhhh
    bun cinnamon nih nampak gebu n lembut jer
    sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, memang lembut sis, kalau suka cubalah buat, inshaAllah pasti menjadi:)

      Delete
  2. tak minat cinnamon... but looks yummy tu

    nama pokok bunga yg sis tanya tu..desert rose. Details ada Ayu share kat entry ni https://mummyayu.blogspot.com/2019/11/desert-rose-my-small-garden.html

    ReplyDelete
  3. owhh..terima kasih respon pertanyaan saya sis, how kind you:) saya nak try cari anak pokok tu kat nursery..:)

    ReplyDelete
  4. saya mmg guna resipi ni. Alhamdulillah menjadi terima kasih ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, terima kasih cuba resepi di blog ini.. tahniah kerana cinnamon roll puan menjadi😍😍

      Delete

Thanks Read This Entry:) Drop your comment, So I know That You Are Visit My Blog.Thanks In Advance My Sweet Readers!