Kek Oren Sunquick Sukatan Cawan Versi Bakar

Dengan Bismillah,
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Macam saya pernah share story sebelum ni, anak-anak saya amat sukakan kek oren Sunquick ni.Saya pula tak kisah kalau perlu banyak kali ulang tayang buat kek oren ni sebab bahan-bahan dia pun sonang je.heheh.Senang cakap, semua ada kat my kitchenlah.

Kali ni, saya kongsi gambar bahan-bahan yang saya guna buat kek oren sunquick versi bakar.Syarat buat kek untuk saya mestilah guna sukatan cawan je.Saya takde pun cawan penyukat segala bagai tu.InsyaAllah, kek anda tetap jadi dan rasanya pun tak berubah kalau kita guna cawan biasa yang kita ada kat rumah tu.Kita buat dia kann..

Bahan-Bahan Kek Oren Sunquick Sukatan Cawan Versi Bakar 
kek oren blog Cik Matahariku
Bahan-bahan buat kek oren Sunquick.
Kebetulan kat rumah ada buah oren dan pati Sunquick,
saya guna dua-dua bahan ni.Rasa lebih fresh dan baunya mestilah harum..:)
kek oren sedap dan mudah
kek Oren yang dah siap diadun dan sebati.
Tinggal nak masuk oven je
hah ko.sampai tak cukup loyang dibuatnya..sebenarnya loyang saya yang kecik.
Dah tu je loyang yang ada kat rumah den..huhu..
cara buat kek oren yang gebu
Alhamdulillah:) masa ni bau kek oren ni memang dah harum satu rumah.Tak senang duduklah kalau setakat dok tengok je kek ni..muehehhe..
kek oren versi bakar
Wahh..nampak gebus kan..cantik kembang dan naiknya..
kek oren sukatan cawan
macam sayang pulak nak potong kann.
Nak buat topping, tak cukup bahan pulak..
Ni kalau mak mertua den tengok ni, mesti dia tepuk bahu den and say : gud job dear..erkk
sebab inilah kek pertama yang saya belajar darinya:)
Yay!! dah boleh makan.. jemput makan semua..:)

Resepi Dan Cara Buat Kek Oren Sunquick Versi Bakar
Resepi Mudah Buat Oren Sunquick Dengan Sukatan Cawan
Sumber resepi :Blog Laman Sutera
Bahan-bahannya :
  • Marjerin ~ 1 cawan (250g) ( Saya guna Butter)
  • Gula kastor ~ 1 cawan
  • Telur ~ 6 biji
  • Pati oren sunquick ~ 3 camca besar 
  • Susu sejat (evaporated creamer) ~ Suku cawan (50 ml) saya guna susu cair F&N
  • Tepung gandum ~ 2 cawan
  • Serbuk penaik (baking powder) ~ 1 sudu besar (7gram) 
  • Esen Vanila ( 1 sudu teh) resepi asal tidak letak.
  • Sebiji oren Sunquick ( potong kecil-kecil sekali dengan kulitnya, kemudian blend halus)- saya tambah sendiri.
Cara membuat Kek Oren Sunquick
  • Pukul marjerin bersama gula hingga kembang dan ringan.
  • Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus dipukul perlahan.
  • Masukkan pati oren, buah oren sunqist blend dan susu sambil dikacau rata.
  • Masukkan tepung yang telah diayak bersama serbuk penaik 2-3 kali, sedikit demi sedikit hingga selesai.
  • Tuangkan ke dalam acuan (7 inci) yang telah disapukan dengan marjerin dan bakar dengan suhu 160c selama 30-45 minit atau sehingga masak.(Oven saya pula saya bakar dalam 150c selama 50 minit. 
Kek Oren Blended
Kalau ada readers blog ini yang takde mixer kat rumah, pun takde masalah.Saya ada kongsikan cara buat kek oren mudah dengan guna blender sahaja.Hasilnya juga tetap sama seperti kita guna mixer.Boleh tengok kat sini, kalau nak cuba resepi kek oren blended ya!
Kalau anda ingin cuba pula buat kek oren versi cup cake, boleh tengok resepi dan cara kukus dekat sini : cup cake oren sunquick kukus.

Terima kasih singgah sini dan selamat mencuba kek oren Sunquick sukatan cawan versi bakar:)

Post a Comment

7 Comments

  1. Cantik sggh kejadian kek ni. Lama xmakan kek oren. Tq sudi share resepi 😘

    http://ninafarhanawm.blogspot.my/?m=1

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, terima kasih singgah blog ini:)

    ReplyDelete
  3. terima kasih cikgu matahari... Suka singgah blog cikgu... Resepi sy gn semua menjadi... Good job n vmtq cikgu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, terima kasih sudi cuba resepi dalam blog ini sis:) thanks juga sudi tinggalkan komen, at least saya tahu sis follow blog saya:)

      Delete
  4. Cara paling mudah. Pastinya enak. Terima Kasih

    ReplyDelete
  5. Nk tanya,klu blend buah oren dgn kulit ti,x rase pahit ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat yang saya dah buat, tak pahit pun sis..tapi kalau sis tak suka, buang kulit siap2 pun boleh sebelum blend buah oren tu..

      Delete

Thanks Read This Entry:) Drop your comment, So I know That You Are Visit My Blog.Thanks In Advance My Sweet Readers!