Eksperimen Buat Kek Marble Kukus Moist Sukatan Cawan Berjaya!

Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Resepi Kek Marble Kukus Yang Sangat Moist-Sebelum ini saya ada kongsikan resepi kek Marble Moist dengan sukatan cawan. Memandangkan hati saya dah teringin sangat nak cuba buat sendiri kek marble ni, saya cuba buat eksperimen dengan mengukus kek marble tersebut dengan menggunakan resepi yang sama.

yelah, oven kat rumah ada problem kat fius dia.Tapi sebab dah kemaruk sangat nak membaking bagai, saya cuba guna resepi yang sama tapi guna teknik kukus.Pasrah jelah akak.Tak cuba sendiri mana kita nak tahu kann.

kek marble kukus dengan resepi sukatan cawan di cuba oleh Cik Matahariku.heheh.

Kalau ikut resepi asal, depa dok bakar kek marble ni.Tapi hasilnya jangan risau.haha.Tetap menjadi cuma bagi saya yang baru belajar ni, tekstur kek menjadi sangat moist sampai susah den nak potong.huhu.Apapun percubaan ini belum berakhir sebab saya nak cuba sekali lagi lain kali dengan teknik bakar pula seperti yang mereka dah hasilkan sebelum ini.Insha Allah.

Hasil kek marble selepas di kukus:)

Resepi Kek Marble Kukus Moist Sukatan Cawan
Resepi :Grup Masakan di Facebook : Masak Apa Hari Ni (Mahn)
Dicuba Oleh : Blogger Cik Matahariku

Bahan-Bahan Kek Marble Kukus
1 cawan butter
3/4 cawan gula castor
3 biji telur gred B
1 1/2 cawan tepung gandum (ayak)
1 sdb baking powder (ayak)
1 sdt esen vanilla
3 sdb susu pekat manis
2 sdb serbuk koko.
(guna loyang saiz 6@7)
1 sdt pewarna perisa coklat ( saya tambah, resepi asal tak letak)

Cara Menyediakan Kek Marble Moist Sukatan Cawan

  1. Pukul butter dan gula selama 10-12 minit.Masukkan telur satu persatu sambil pukul perlahan. 
  2. Kemudian, masukkan esen vanilla, tepung gandum, baking powder.Guna kaedah kaup balik sahaja dan masukkan susu pekat manis.Gaul hingga sebati semua bahan.
  3. Bahagi adunan kepada 2 bahagian. Adunan pertama warna asal/plain.Warna kedua pula letakkan dua sudu besar serbuk koko.
  4. Jangan lupa sapu marjerin pada loyang saiz 6inci atau 7inci dan lapik dengan kertas minyak.
  5. Ambil satu senduk adunan dan letak ditengah-tengah loyang.Jangan ratakan.Kemudian ambil satu senduk adunan koko tindihkan tengah adunan pertama tadi, jangan ratakan juga.
  6. Ulang hingga habis adunan tersebut.
  7. Kalau dah siap, boleh buat corak dengan lidi atau boleh tengok contoh cara nak buat corak kat bawah.
  8. Didihkan air dalam pengukus terlebih dahulu, kemudian masukkan loyang yang berisi adunan kek dan kukus sekitar 50-60 minit atau sehingga kek masak.
  9. Jangan lupa tutup pengukus dengan kain bersih supaya air kukusan tak jatuh atas kek.
Langkah Demi Langkah Menyediakan Kek Marble Kukus

Ini bahan asas yang digunakan untuk menyediakan kek marble kukus.Sukatan sebenar ada pada resepi di atas.Ada satu lagi saya tambah pewarna perisa coklat, tapi takde dalam gambar.

Ini pula butter dan gula kastor yang sepatutnya diputar dengan mixer tapi saya guna tools manual iaitu guna pemukul telur je.haha.Masa buat ni baru teringat mixer dah hantar ke rumah baru.huhu.belasah jek.

Adunan dah sebati, jadi kita bahagikan kepada dua.Ini adunan asal yang belum dicampur dengan serbuk koko.Sebenarnya boleh je kek ko nak letak warna apa, tapi bagi saya kalau kek marble, warna tradisinya mestilah coklat dan kuning.yeahh.

 Orait, yang ini saya dah campurkan satu bahagian adunan dengan tiga sudu makan serbuk koko.nyesal pulak guna mangkuk kecik time tu.susah nak kacau beb!hahha.

Masukkan adunan secara berselang-seli.Tak payah ko gigih nak bagi rata.Each time ko masukkan adunan yang seterusnya, automatik dia akan merata atau mengembang sendiri atas permukaan loyang tu.Don't worry be happy:) 

part ni memang saya failed.Tak reti nak adjust macam mana nak lorek bagi lawo corak marble dia.kihkih.den pasrah je ni. 

Bolehlah kot ni.Lepas ni kalau buat lagi insha Allah, kita bagi cun sikit. 


Lepas kukus dalam 50-60 minit, alhamdulillah menjadi juga kek marble akak ni.Kalau ikutkan resepi asal yang depa kongsi, kek ni untuk di bakar. Saya cuba kukus sebab dah tak sabar nak cuba buat kek marble ni.Okeylah.Not bad right? Cantik pulak kejadiannya.kihkih.

Kek marble kukus ni mendapat pujian dari Encik Suami akak tau..muehhehe.Tapi seriously, rasanya memang sedap, manisnya pun sedang elok dan tak rasa muak bila kita makan.Resepi ni memang very recommended lah.

Kalau readers nak tengok hasil kek marble dari resepi asal yang menggunakan teknik bakar, boleh tengok kat post ini ya : Kek Marble Moist Sukatan Cawan

Orait, macam nilah kerja saya.Baru belajar buat kek segala bagai nih.Mungkin orang lain pejam sebelah mata je buat kek marble nih, tapi bagi saya pula setiap aktiviti atau eksperimen kek yang saya buat adalah suatu proses learning untuk diri saya sendiri, supaya dapat buat yang lebih baik dan mantap lain kali.haha.Insha Allah.Meh, doakan ramai-ramai ya:)

Kalau nak tengok saya buat kek marble susu dengan resepi sukatan cawan oleh Azlina Ina, boleh klik sini : Resepi Kek Marble Susu Sukatan Cawan-

Kek Marble susu resepi Azlina Ina yang saya dah cuba:)

Terima kasih kalau sudi mencuba resepi ini, boleh share kat komen di bawah kalau ada readers yang sudah mencubanya.Sampai jumpa lagi:)



Post a Comment

7 Comments

  1. Terima kasih cikmatahari sudi berkongsi resepi..
    Sy dh cuba resepi ni ...kek nya memang sedap n moist...terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, terima kasih atas kesudian cuba resepi dari blog ini, semoga dapa buat kek lain yang lebih sedap:)

      Delete
  2. Kalau saya gunakan marjerin boleh tak? Saya nak gantikan butter kepada marjerin

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah....dah Cuba resepi ni, sedap...terimakasih Cik Matahariku

    ReplyDelete
  4. Insya Allah nak try.. Terima kasih

    ReplyDelete
  5. Bru nk cba rsepi ni jap g.. hopefully mnjdi..hehe, trma ksih kak

    ReplyDelete

Thanks Read This Entry:) Drop your comment, So I know That You Are Visit My Blog.Thanks In Advance My Sweet Readers!